R41 - Aalst

Beschrijving 

In mei 2021 waren de werken aan het viaduct afgerond en was de herinrichting van de ring rond Aalst een feit. De nieuwe R41 is niet alleen vlotter en veiliger, maar kan ook meer verkeer aan.

De voorbije jaren onderging de R41 vanaf het kruispunt met de Kwalestraat tot aan de Verbrandhofstraat een ware metamorfose. Drie gevaarlijke kruispunten zijn heraangelegd met nieuwe (fiets)tunnels die het lokale en het doorgaande verkeer van elkaar scheiden. Naast de tunnels kwamen er ventwegen. Tussen de N9 en de Raffelgemstraat zijn er in- en uitritten naar de ondertunneling. Een tunneldak aan die Raffelgemstraat werd ingericht als plein.

De kruispunten R41xN9 en R41xRaffelgemstraat werden ingericht met een rotonde. Het kruispunt R41xMerestraat werd op een nieuwe locatie aangelegd met ook fietstunnels. De N9 Gentsesteenweg werd vernieuwd tussen de Welvaartstraat en de Sinte-Annalaan met brede fietspaden, nieuwe voetpaden en een gescheiden riolering. Ook de boven- en onderbouw van het viaduct op de R41 tussen de Ledebaan en de Verbrandhofstraat is volledig gesaneerd en vernieuwd. Overal werden de rioleringen volledig vernieuwd, samen met de voetpaden en het straatmeubilair. En we hebben ook het structurele onderhoud uitgevoerd op de R41 tussen de Korte Vooruitzichtstraat en de Ledebaan én tussen de Kwalestraat en de Merestraat.

 

Willemen Infra is op 1 juli 2018 ontstaan uit de fusie tussen Aswebo, Aannemingen Van Wellen en de infra-afdeling van Kumpen en is een toonaangevende wegenbouwer en asfalt- en betonproducent.

Franki Construct is gespecialiseerd in de burgerlijke bouwkunde en de (zware) industriebouw en behoort sinds 1998 tot de Willemen Groep.

 
locatie 

Projectdetails

Aannemingsbedrijven
R41, Aalst, Oost-Vlaanderen, België
Bouwheer 
Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen, Stad Aalst
Tijdelijke handelsvennootschap 
Franki Construct, Willemen Infra
Uitvoeringstermijn
5 jaar 9 maanden
Start werken
08-2015
Einde werken
05-2021