Afgelopen zomer zijn de vernieuwingswerken aan het openbaar domein van het bedrijventerrein Kielsbroek gestart. Willemen Infra geeft de site een stevige opwaardering in opdracht van de Stad Antwerpen en water-link i.s.m. Aquafin: er komt een vernieuwde rijweg met dubbelrichtingsfietspad, een nieuwe gescheiden riolering en extra groen. Het oude asfalt wordt via een innovatieve methode volledig ter plekke gerecycleerd tot de nieuwe fundering, en sensoren zorgen voor monitoring.
Tijdens de eerste werken werd het oude asfalt van de 1e werffase afgefreesd, gebroken en gestockeerd. Een speciale machine recycleert dat oude asfalt nu voor 100% plaatselijk tot de nieuwe fundering, wat transportkosten en de milieu-impact vermindert.Â
Stad Antwerpen werkt voor deze innovatieve techniek, BSM-fundering (Bitumen Stabilised Materials), samen met de Universiteit Antwerpen en aannemer Willemen Infra. Ze doen het nodige onderzoek om de juiste verhoudingen en instellingen van de machine te bepalen.
Hoe het werkt:
- Het oude gebroken asfalt gaat in de machine, wordt gemengd met een klein beetje cement, water en een specifiek bindmiddel genaamd schuimbitumen;
- Na een minuut mengen op omgevingstemperatuur komt de fundering er langs de andere zijde uit, wat energiebesparend is, want standaard gebeurt dit op hoge temperatuur;
- De nieuwe fundering wordt ingeladen in de asfaltverwerkingsmachine en verspreid.
De voordelen op een rij:
- Door de fundering niet in een productiecentrale te maken, maar plaatselijk op de werf, worden maar liefst 668 vrachtwagenritten uitgespaard. Dat is ongeveer 13.500 kilometer die niet gereden moet worden – of een ‘ritje’ van Kielsbroek naar Australië.
- De fundering is sterk en scheurt niet. Hierdoor wordt verwacht dat het bovenliggende asfalt langer meegaat en is het een ideale onderbouw voor een bedrijventerrein met veel vrachtverkeer.
- De fundering moet minder dik zijn dan gewoonlijk, wat betekent dat er minder uitgegraven moet worden én er minder materiaal nodig is. Â
Gerecycleerd asfalt
Een asfaltverharding bestaat uit een toplaag en een onderlaag. In deze heraanleg bestaat de toplaag uit 40% gerecycleerd materiaal en de onderlaag uit 70% recyclage.
In de meeste asfaltmengsels voor toplagen wordt niet gerecycleerd, in onderlagen gemiddeld 40%. Oud asfalt bevat namelijk verouderd bindmiddel en kan niet zomaar hergebruikt worden op een kwaliteitsvolle manier. Door een specifiek verjongingsmiddel toe te voegen tijdens het innovatieve recyclageproces, wordt bij Kielsbroek het oude asfalt echter wél terug in topvorm gebracht.
Sensoren
De kwaliteit van asfalt kan pas goed zijn als de aanleg ervan correct gebeurt. Om de levensduur te verlengen, moet het juist verdicht worden. Bij een te koude of te verdichte aanleg, ontstaan er sneller scheuren. Bij een te warme of te weinig verdichte aanleg kan er sneller spoorvorming optreden op warme dagen.
De juiste temperatuur en het aantal ritten van de wals zijn dus erg belangrijk. Infraroodsensoren helpen de arbeiders: ze geven aan op welk deel de temperatuur perfect is om het asfalt te walsen. Het aantal walsgangen en de graad van verdichting worden in realtime gemonitord, zodat de walsman exact weet waar er nog bijkomend verdicht moet worden en waar niet.Â
De fundering en de asfaltverharding worden ook gedurende hun volledige levensduur gemonitord door middel van nauwkeurige sensoren die vervormingen meten. Die sensoren worden op verschillende locaties in de weg gemonteerd. Enerzijds worden de theoretische inschattingen zo aan de realiteit getoetst. Anderzijds kan schade snel gedetecteerd worden, zodat herstellingen doelgericht kunnen gebeuren.
Volgende stappen en timing
De voetpaden worden ook nog duurzaam aangelegd: de Bio Bound betonstraatstenen hebben een heel milieuvriendelijk productieproces.
De huidige fase van de werken – vanaf de Emiel Vloorsstraat tot aan het voormalige recyclagepark – duurt nog tot eind december. De rest van de opwaardering van Kielsbroek gebeurt in de loop van 2026.
Voor deze duurzame opwaardering krijgt stad Antwerpen subsidies van VLAIO.
Meer info over de heraanleg is ook te vinden op www.antwerpenmorgen.be/kielsbroek.
Willemen Infra is een toonaangevende, Belgische wegenbouwer met een regionale aanwezigheid in zowel Vlaanderen als Wallonië. Een belangrijke troef is dat we alle aspecten van het bouwproces in eigen beheer hebben. Bovendien schuwt ons team van 1.000 goed opgeleide en ervaren medewerkers weekend- noch nachtwerk om opdrachten tijdig af te werken. Daarnaast zijn we dankzij onze eigen COPRO- en CSC-gecertificeerde productie- en recyclagesites één van de belangrijkste producenten voor asfalt en wegenisbeton.