Willemen Infra is een toonaangevende, Belgische wegenbouwer met een regionale aanwezigheid in zowel Vlaanderen als Wallonië. Een belangrijke troef is dat we alle aspecten van het bouwproces in eigen beheer hebben. Bovendien schuwt ons team van 1.000 goed opgeleide en ervaren medewerkers weekend- noch nachtwerk om opdrachten tijdig af te werken. Daarnaast zijn we dankzij onze eigen COPRO-gecertificeerde productie- en recyclagesites één van de belangrijkste producenten voor asfalt en wegenisbeton.
Runway 11-29 ILA Antwerp Airport - Deurne
Willemen Infra zorgde samen met Aertssen Group – in opdracht van de Luchthavenontwikkelings-maatschappij (LOM) – voor een complete renovatie van de start- en landingsbaan van de luchthaven in Deurne. Daarnaast werd er ook nieuwe riolering en afwatering voorzien. Omdat de luchthaven maar over één start- en landstrook beschikt, moest de renovatie in een zeer korte tijdspanne uitgevoerd worden.
Tussen 19 september en 25 oktober was de luchthaven in Deurne gesloten voor grote infrastructuurwerken. De start- en landingsbaan had al ruim 40 jaar geen structureel onderhoud meer gehad. Om de veiligheid van het vliegverkeer in de toekomst te kunnen blijven garanderen was een grondige renovatie nodig. Daarnaast werd ook het hoogteverschil bij de overgang tussen de startbaan en de baanstrook weggewerkt. Het oude asfalt werd afgeschraapt en riolering, verholen goten en bekabeling werden uitgebroken. Aansluitend werd dan meteen gestart met de wederopbouw.
Eerst werd de oude asfaltverharding gefreesd en vervolgens gingen 25 kranen aan de slag om de bestaande riolering open te breken. De startbaan kreeg minstens 1 tot plaatselijk 3 nieuwe onderlagen asfalt. Daarin werd de secundaire verlichting van de baanbekabeling ingeslepen. De nieuwe toplaag van de 45m brede baan moest in één keer en zonder naden geasfalteerd worden. We reden met zes finishers op een rij om dit te realiseren. De samenstelling van de 27.000 ton asfalt die nodig was voor de renovatie en die in drie van onze asfaltcentrales geproduceerd werd, moest identiek zijn. Dat is zeker geen alledaagse operatie.
Daarnaast kreeg de baan ook een regenwaterafvoer uit verholen goten en riolering die het regenwater naar een bufferbekken leiden. Hiervoor werden maar liefst 4,5 km riolering en 3 km verholen goten verwerkt.
Tot slot werden de lichtbakens geplaatst, 415 energiezuinige lampen ingebouwd en de markeringen op de verharding aangebracht. Via een testvlucht werd de vernieuwde startbaan ingevlogen. Door de werken wordt de levensduur van de baan met 20 jaar verlengd.