Nieuwe 1000 ton stalen boogbrug in Lummen geplaatst

Prev Next

Afgelopen weekend is de nieuwe brug in Lummen van het montageterrein langs het Albertkanaal naar haar nieuwe vaste plaats gevaren. De herbouw van deze brug kadert in de opwaardering en de capaciteitsverhoging van het Albertkanaal, waarvoor via T Albert (Franki Construct, Willemen Infra, Hye en Aelterman) al 7 bruggen vernieuwde en op dit moment nog 8 andere bruggen aanpakt. De hele operatie kon worden gevolgd via een livestream. 

Het Albertkanaal is vanuit economisch standpunt de belangrijkste waterweg in Vlaanderen en een cruciale hinterlandverbinding voor de haven van Antwerpen naar de Antwerpse Kempen, Limburg en de Luikse regio. Jaarlijks wordt zo’n 40 miljoen ton aan goederen via de binnenvaart vervoerd over dit kanaal. Dat is het equivalent van zo’n twee miljoen vrachtwagens per jaar of 8000 elke dag minder op onze wegen.

“Door te investeren in de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal tot een doorvaarhoogte van 9,10 meter maken we de binnenvaart als vervoersmodus nog aantrekkelijker. Zo geven we de binnenscheepvaart alle kansen en kunnen binnenschepen met vier lagen containers in plaats van drie lagen containers veilig en vlot varen. Bovendien wordt ook de toegankelijkheid van het kanaal voor kustvaart en voor het transport van grote ondeelbare elementen vergroot”, somt opdrachtgever De Vlaamse Waterweg de voordelen op.

Werken op kruissnelheid

De afgelopen maanden werden al heel wat voorbereidende werken uitgevoerd om de bouw van de nieuwe hogere brug in Lummen mogelijk te maken. Er werden nieuwe brugpijlers gebouwd en eind juni namen we afscheid van de oude brug die plaats maakt voor een nieuwe stalen boogbrug. De constructie van de staalstructuur van de nieuwe brug gebeurde in een atelier. Vervolgens werden de brugonderdelen per schip naar Lummen gevaren en samengesteld op een montageterrein afwaarts de brug.

Afgelopen weekend is deze gemonteerde brug naar haar definitieve plaats gevaren en geplaatst. Zaterdag is de brug van het montageterrein op een drijvend ponton gereden. Om 6.30 uur zondagmorgen zette het ponton dan koers richting de nieuwe locatie. Daar aangekomen is de brug op het ponton gedraaid en op de tijdelijke landhoofden getild. Omstreeks 13 uur lag de brug op haar finale plaats.

Precisiewerk en vakmanschap

“De bouw van bruggen over het Albertkanaal blijft verbazen en spreekt altijd tot de verbeelding. Ook nu weer, hier in Lummen. Het plaatsen van een brug van 1000 ton staal is precisiewerk en vergt heel wat vakmanschap", vertelt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder De Vlaamse Waterweg. “De nieuwe brug is 123 meter lang, 18 meter breed en 23 meter hoog, gemeten vanaf het brugdek. Het kanaal onder de brug wordt verbreed tot 86 meter.”

Meer info: vlaamsewaterweg.be/brug-lummen

De nv via T Albert is een speciaal voor dit project opgerichte vennootschap, die bestaat uit Willemen Infra, Franki Construct Hye NV en Aelterman. Het project betreft de verhoging van acht bruggen over het Albertkanaal: Beringen, Paal-Tervant, Meerhout-Vorst, Lummen, Oelegem II (Ranst), Herentals (Herenthoutseweg), Kuringen, Hoogmolenbrug (Schoten). Begin dit jaar werd de eerste fase met zeven nieuwe bruggen opgeleverd door via T Albert.

 

16 november, 2020 - 11:00

Willemen Infra is een toonaangevende, Belgische wegenbouwer met een regionale aanwezigheid in zowel Vlaanderen als Wallonië. Een belangrijke troef is dat we alle aspecten van het bouwproces in eigen beheer hebben. Bovendien schuwt ons team van 1.000 goed opgeleide en ervaren medewerkers weekend- noch nachtwerk om opdrachten tijdig af te werken. Daarnaast zijn we dankzij onze eigen COPRO-gecertificeerde productie- en recyclagesites één van de belangrijkste producenten voor asfalt en wegenisbeton.

Franki Construct is gespecialiseerd in de burgerlijke bouwkunde en de (zware) industriebouw en behoort sinds 1998 tot de Willemen Groep.