Onder de spoorlijnen van de verbinding Mechelen-Leuven werd zaterdag een brugdek van 1.900 ton geplaatst. Vandaag rijden de treinen er alweer over. Het brugdek zal het dak vormen van de ondertunneling van de toekomstige tangent met vier rijvakken die Mechelen-Zuid zal verbinden met de N15 aan de Nekkerhal. De werken verliepen perfect volgens schema.
We kondigden het vrijdag al aan: Franki Construct stond dit weekend voor spectaculaire werken in de stationsomgeving van Mechelen. Een 600 m³ (50m lang, 12m breed) groot brugdek moest onder de spoorlijn Mechelen-Leuven worden geschoven. Het brugdek werd zaterdag in amper anderhalf uur over een afstand van zo’n honderd meter naar zijn ligplaats gereden. Twee uur later lag het dek op zijn plaats. De marges waren klein - 4 cm langs beide zijden - maar alles is perfect verlopen.
De klus werd uitgevoerd met een SPMT (Self Propelled Modular Transporter), een gigantisch voertuig. De SPMT wordt bijvoorbeeld ook gebruikt voor het vervoer van een spaceshuttle. In een volgende fase, volgend jaar, wordt hetzelfde procedé toegepast, maar dan aan de kant van de Leuvensesteenweg. Daarna kan het uitgraven van de tunnel beginnen.
Bekijk de reportage van lokale televisiezender RTV.
Lees ook: ‘Brugdek van 1.900 ton schuift onder sporen door’