Dit weekend wordt in Mechelen een 600 m² groot en 1.900 ton zwaar brugdek onder de spoorlijn Mechelen-Leuven geschoven. De werken kaderen in het stationsproject Mechelen in Beweging, waar Franki Construct aan meewerkt. Het brugdek wordt vervolgens ingereden met behulp van SPMT’s en verplaatst van de bouwstand naar de definitieve positie in de spoordijk. De tunnel is onderdeel van de tangent die in de toekomst Mechelen-Zuid zal verbinden met het Douaneplein en de Nekkerhal in het noorden van de stad.
Het immense brugdek werd opgebouwd uit hyperstatisch nagespannen beton en is 50 meter lang, 12 meter breed en 2,6 meter hoog. Om de landhoofden van het brugdek te kunnen bouwen, werden voorafgaand diverse werkzaamheden uitgevoerd, zowel in dag-, nacht- als in weekendshiften. Eerst werden stalen kokerpalen geboord en een middenpijler. Deze werkzaamheden werden uitgevoerd met maar liefst vijf boorstellingen tegelijk. Meerdere nachten lang werd werk gemaakt van een berlinerwand in de spoordijk. Vervolgens werden op een weekend tijd ter hoogte van de landhoofden 2 x 2 tijdelijke dekken geplaatst op tijdelijke funderingen. Onder deze dekken werden de landhoofden gebouwd, samen met het definitieve dek.
Het brugdek werd op hoogte gebouwd. Op de bouwstand werden eerst schroefpalen geboord, waarna de tijdelijke betonnen steunpunten konden worden gerealiseerd. Na de uitvoering van de vloerplaat en opgaande wanden (waarvan één gebogen en in zichtbeton) werd het brugdek nagespannen. Vervolgens werden de koppen van het brugdek aangestort en het dek afgewerkt (inclusief waterdichte rok en gietasfalt). Gisteren (donderdag 27/11, nvdr.) werd het brugdek geproeflift en een paar meter verder gereden (zie filmpje). Vrijdag worden de immense oplegtoestellen onder het dek vastgemaakt. Tijdens het weekend wordt het definitieve brugdek geplaatst onder twee van de drie sporen. Een klus die minutieus werd voorbereid, want het treinverkeer mag er geen hinder van ondervinden.
In een volgende fase volgend jaar zal hetzelfde procedé nog eens worden herhaald aan de kant van de Leuvensesteenweg, wanneer het derde spoor wordt ondertunneld.