Het drukke kruispunt van de Torenlaan en de Marcel Habetslaan in Zwartberg (Genk) wordt vanaf volgende week omgevormd tot een veilig op- en afrittencomplex. Op en rond het knooppunt komen fietstunnels en vrijliggende fietspaden. Willemen Infra zorgt tegelijk voor een nieuwe verbindingsweg richting de Opglabbekerzavel.Â
Het kruispunt van de Torenlaan met de Marcel Habetslaan staat bekend als een gevaarlijk kruispunt. De herinrichting naar een op- en afrittencomplex moet de situatie veiliger maken en tegelijkertijd de verkeersdoorstroming verbeteren. De Marcel Habetslaan wordt doorgetrokken onder de oude spoorwegbrug en sluit via een nieuwe verbindingsweg aan op de Opglabbekerzavel. Op die manier wordt het stadion van voetbalclub KRC Genk beter bereikbaar via een aparte toegangsweg en zal ook de ontsluiting van de industriezone Zwartberg aanzienlijk verbeteren. Nieuwe fietspaden kruisen de op- en afritten via in totaal vier fietstunnels. En ook aan de fauna langs het Kolenspoor werd gedacht. Zo zullen faunatunnels ervoor zorgen dat kleine tot middelgrote dieren veilig de weg kunnen kruisen.
Om de impact op het verkeer en de omgeving zo klein mogelijk te houden, worden de werken in verschillende fases uitgevoerd. Het verkeer op de Torenlaan zal tijdens de werken in elke richting over twee rijstroken kunnen blijven rijden. Enkel tijdens de vierde en laatste fase moet het verkeer tijdelijk over één rijstrook. Wanneer in het najaar wordt gestart met de aanleg van het op- en afrittencomplex, wordt de aftakking van de Marcel Habetslaan onder de Torenlaan richting Opglabbeek afgesloten. Het verkeer van Zwartberg naar Opglabbeek moet dan een omleiding volgen. Alle andere bewegingen op het kruispunt van de Marcel Habetslaan met de Torenlaan blijven gewoon mogelijk. Pas wanneer de verbindingsweg naar KRC Genk wordt aangelegd in fase 3 zal al het verkeer van en naar Zwartberg via het tijdelijke kruispunt moeten rijden.
De werken zullen 375 kalenderdagen in beslag nemen.Â
Willemen Infra is een toonaangevende, Belgische wegenbouwer met een regionale aanwezigheid in zowel Vlaanderen als Wallonië. Een belangrijke troef is dat we alle aspecten van het bouwproces in eigen beheer hebben. Bovendien schuwt ons team van 1.000 goed opgeleide en ervaren medewerkers weekend- noch nachtwerk om opdrachten tijdig af te werken. Daarnaast zijn we dankzij onze eigen COPRO-gecertificeerde productie- en recyclagesites één van de belangrijkste producenten voor asfalt en wegenisbeton.