De renovatiewerken aan baan 07L/25R op Brussels Airport zijn conform de planning afgerond, waarbij de baan opnieuw in gebruik genomen wordt op zondag 23 augustus om 6u. Willemen Infra werkte dag en nacht, 7 dagen op 7, om de sluiting van de baan en de impact van deze werken te beperken. De grondige renovatie van deze start- en landingsbaan was noodzakelijk om de veiligheid van het luchtverkeer in de toekomst te waarborgen. Willemen Infra – toen nog Aswebo – vernieuwde in 2015 en 2016 al de twee overige start- en landingsbanen op onze nationale luchthaven.
De renovatiewerken van de belangrijkste start- en landingsbaan van Brussels Airport, baan 07L/25R, gingen op 13 juli van start. “Dankzij een goede voorbereiding samen met alle stakeholders, het harde werk van alle aannemers en de gunstige weersomstandigheden op de belangrijke momenten zaten de werken steeds op schema”, luidt het in het persbericht van Brussels Airport. Dat betekent dat de startbaan conform de planning opnieuw in gebruik kan genomen worden.
Er werden in totaal meer dan 100.000 werkuren gepresteerd op 6 weken tijd door ongeveer 400 mensen per dag. In totaal hebben zo’n 1000 mensen meegewerkt aan dit project. Dankzij deze renovatie wordt de levensduur van de baan met minstens 15 jaar verlengd.
De werken die zijn uitgevoerd aan de start- en landingsbaan waren zeer omvangrijk. De bovenste asfaltlagen werden afgefreesd en opnieuw aangelegd over bijna de volledige oppervlakte van de baan (3,3km bij 45m). Het bebakeningssyteem van de baan, inclusief alle bekabeling, is vervangen. Op plaatsen waar dit nog niet het geval was, werd deze bebakening vervangen door energiezuinige LED-verlichting. Ook de afwatering werd opnieuw aangelegd met nieuwe goten en rioleringsbuizen.
Daarnaast werden ook andere werkzaamheden uitgevoerd aan de bekabeling van het datanetwerk en de palen van het bebakeningssysteem. Ook de grasvelden zijn hersteld en heraangelegd.
Brussels Airport is met 26,4 miljoen passagiers en 667.220 ton vrachtvervoer per jaar een van de belangrijkste luchthavens van Europa. Op de luchthaven zijn 74 luchtvaartmaatschappijen actief.
Foto’s © Brussels Airport Company
Enkele kerncijfers
Asfaltwerkzaamheden
- 270.000 m² asfalt (± 40 voetbalvelden), d.w.z. 70.000 ton gefabriceerd in 3 asfaltfabrieken
- Op piekmomenten: 8.000 ton geplaatst in 12 uur tijd met 30 asfaltmachines en 100 vrachtwagens op de baan
Markeringen
- 25.000 liter verf
Lichtbakens
- 2.000 lichtbakens voor de start- en landingsbaan en taxibanen
- 290 transformatorputten
- 320 km bekabeling
- 31 km zaagsnedes
- 10 km greppels
Afwatering
- 7,4 km afwateringsgoten
- 1,4 km nieuwe rioleringsbuizen
Projectmanagement
- 35 personen om de werf te beheren
- 15.000 uren voorbereiding
Willemen Infra is een toonaangevende, Belgische wegenbouwer met een regionale aanwezigheid in zowel Vlaanderen als Wallonië. Een belangrijke troef is dat we alle aspecten van het bouwproces in eigen beheer hebben. Bovendien schuwt ons team van 1.000 goed opgeleide en ervaren medewerkers weekend- noch nachtwerk om opdrachten tijdig af te werken. Daarnaast zijn we dankzij onze eigen COPRO-gecertificeerde productie- en recyclagesites één van de belangrijkste producenten voor asfalt en wegenisbeton.