Een goed jaar na de start van de werken werd donderdag de voetgangers- en fietstunnel onder de spoorweg aan de Dampoort in Gent feestelijk ingehuldigd. Het is de eerste tunnel in ons land die via de ‘box jacking-methode’ werd aangelegd.
Met enorme hydraulische pompen werd de nieuwe tunnel millimeter na millimeter doorheen het spoortalud en onder de sporen geperst. Het spoorverkeer kon tijdens de werken van Franki Construct gewoon blijven rijden.
De nieuwe tunnel en het bijhorende Luc Lemiengrepad verbinden de Dendermondsesteenweg met de Kasteellaan en de Gandastraat. Ze bieden een veiliger en sneller alternatief voor de drukke omgeving van de Dampoort en verbinden de Dampoortwijk en Sint-Amandsberg met de binnenstad.
De tunnel is zes meter breed (twee meter voetpad, vier meter meter fietspad). Een lichtschacht ter hoogte van het perron brengt natuurlijk licht tot in de tunnel. Langs beide zijden van de sporen werd voorzien in een trap voor voetgangers.
"Deze tunnel is van enorm belang", vertelt Yves De Bruyckere van de Gentse Fietsersbond aan Het Laatste Nieuws. "Er zijn veel Gentenaars die de fiets vandaag niet durven nemen. Deze tunnel kan die angst wegnemen en er voor zorgen dat meer mensen de fiets nemen." Schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw treedt hem bij: “Ik denk niet dat we fietsers de weg zullen moeten tonen naar deze tunnel. Dit gaat rond als een vuurtje.”
Bekijk de reportage van AVS.
Franki Construct is gespecialiseerd in de burgerlijke bouwkunde en de (zware) industriebouw en behoort sinds 1998 tot de Willemen Groep.