Willemen Infra is maandag in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer gestart met de renovatie van het viaduct in Gentbrugge. Zowel de boven- als de onderzijde van het 1,6 km lange viaduct worden grondig aangepakt. Bovenaan vernieuwen we het wegdek, de waterdichting, de geluidschermen en de vangrails. Onderaan herstellen we de betonstructuur. De werken worden uitgevoerd met het grootste respect voor de coronavoorschriften.
Tijdens de renovatie gaat extra aandacht naar geluidswerende maatregelen. Zo worden alle voegen in het wegdek vervangen door een ander type en overlagen we telkens één van de twee opeenvolgende voegen met asfalt. Daarnaast vervangen we alle verouderde geluidsschermen door nieuwe schermen die één meter hoger zijn. Er komen ook nieuwe schermen aan de op- en afritten en aan de snelwegparking langs de E17. Verder staan we nog in voor de renovatie van de brug in de A14/E17 over de Schelde en de herinrichting van de dienstzones A14/E17 in Gentbrugge.
Het verkeer richting Kortrijk wordt door de middenberm naar de andere rijrichting geleid. Daarvoor wordt eerst de nodige signalisatie en bewegwijzering in orde gebracht. Vervolgens kan gestart worden met de sanering van het viaduct. Eerst in de richting van Kortrijk, vanaf de lente van volgend jaar ook in de richting van Antwerpen. Tijdens de werken zal het verkeer op de E17 in beide richtingen twee rijstroken hebben op de weghelft waar niet gewerkt wordt.
Voor de herstelling van de betonstructuur onder het viaduct plaatsen we kathodische bescherming. Dat is een methodiek die met behulp van elektriciteit er voor zorgt dat het wapeningsijzer in het beton minder snel of niet gaat roesten. Een ander opvallend aspect in de renovatie is de uitkraging van de zijkant van het viaduct. Willemen Infra heeft een methodiek bedacht om dit veilig vanop het viaduct te doen, waardoor er geen hinder is onder het viaduct. Alles is zo georganiseerd dat we minimaal hinder veroorzaken voor de omgeving.
De werken zullen duren tot de winter van 2021. Alle info vind je onder deze link.
Zolang er extra veiligheidsmaatregelen nodig zijn omwille van het coronavirus worden deze strikt toegepast op de werf. Zo komen alle wegenwerkers met hun eigen voertuig naar de werf, wordt er slechts één persoon toegelaten in hoogtewerkers en is het werk zo georganiseerd dat de anderhalve meter social distancing kan worden gerespecteerd.
Willemen Infra is een toonaangevende, Belgische wegenbouwer met een regionale aanwezigheid in zowel Vlaanderen als Wallonië. Een belangrijke troef is dat we alle aspecten van het bouwproces in eigen beheer hebben. Bovendien schuwt ons team van 1.000 goed opgeleide en ervaren medewerkers weekend- noch nachtwerk om opdrachten tijdig af te werken. Daarnaast zijn we dankzij onze eigen COPRO-gecertificeerde productie- en recyclagesites één van de belangrijkste producenten voor asfalt en wegenisbeton.