Afgelopen weekend werd de nieuwe stalen boogbrug in Eindhout ingevaren en geplaatst. Het is één van de zeven bruggen die Via T Albert (Willemen Infra, Franki Construct, Aelterman en Hye) in opdracht van De Vlaamse Waterweg herbouwt om de capaciteit van het Albertkanaal te verhogen. De brug werd de voorbije maanden samengesteld op een montageterrein langs het kanaal.
Het Albertkanaal is vanuit economisch standpunt de belangrijkste waterweg in Vlaanderen en een cruciale hinterlandverbinding voor de haven van Antwerpen naar de Antwerpse Kempen, Limburg en de Luikse regio. Jaarlijks wordt zo’n 40 miljoen ton aan goederen via de binnenvaart vervoerd over dit kanaal. Dat is het equivalent van zo’n twee miljoen vrachtwagens per jaar of 8.000 elke dag minder op onze wegen.
Om de binnenvaart als vervoersmodus nog aantrekkelijker te maken investeert De Vlaamse Waterweg in de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal tot een doorvaarhoogte van 9,10 m. De hogere doorvaarthoogte op het kanaal verhoogt het rendement van de binnenvaart en zorgt voor een bijkomende boost voor de containervaart. Bovendien wordt ook de toegankelijkheid van het kanaal voor kustvaart en voor het transport van grote ondeelbare elementen vergroot.
Ook de brug in Eindhout wordt vervangen door een hogere stalen boogbrug. Deze brug wordt op dezelfde locatie gebouwd als de huidige brug. Eind vorig jaar werd de oude brug al afgebroken om plaats te maken voor de nieuwe stalen boogbrug. De staalstructuur voor de nieuwe brug werd voorbereid in een atelier en daarna geassembleerd op een montageterrein op langs het Albertkanaal.
Op zaterdag 2 en zondag 3 februari werd deze geassembleerde brug ingevaren, waarna ze verder wordt afgewerkt. Zaterdagmorgen is de brug van het montageterrein op een ponton gereden. Zondagmorgen zette het ponton dan koers richting de nieuwe locatie. Daar aangekomen is de brug op het ponton gedraaid en over de tijdelijke landhoofden getild. De nieuwe brug heeft een totale overspanning van 128 m en een nuttige breedte van 15,60 m op het smalste punt. Het kanaal onder de brug wordt verbreed tot 86 meter.
Meer info: https://www.vlaamsewaterweg.be/brug-eindhout
Bron: De Vlaamse Waterweg
Willemen Infra is een toonaangevende, Belgische wegenbouwer met een regionale aanwezigheid in zowel Vlaanderen als Wallonië. Een belangrijke troef is dat we alle aspecten van het bouwproces in eigen beheer hebben. Bovendien schuwt ons team van 1.000 goed opgeleide en ervaren medewerkers weekend- noch nachtwerk om opdrachten tijdig af te werken. Daarnaast zijn we dankzij onze eigen COPRO-gecertificeerde productie- en recyclagesites één van de belangrijkste producenten voor asfalt en wegenisbeton.
Franki Construct is gespecialiseerd in de burgerlijke bouwkunde en de (zware) industriebouw en behoort sinds 1998 tot de Willemen Groep.