De meer dan 100 jaar oude spoorbrug van de Smisstraat in Muizen (Mechelen) is vervangen door een stalen boogbrug. Afgelopen weekend werd de nieuwe brug van 750 ton ingereden. Net als bij de Johnny Ronaldobrug ietwat verderop, stelde spoorwegbeheerder Infrabel Franki Construct aan om de klus te klaren.Â
Amper twee maanden nadat de Ronaldobrug aan de Stationsberg in juni feestelijk werd geopend, waren de werken voor een nieuwe spoorwegbrug enkele honderden meters verderop in de Smisstraat al volop aan de gang. Franki Construct klaarde de afbraak van de oude brug over het spoor tussen Mechelen en Leuven al in augustus. Afgelopen weekend werd de nieuwe brug geplaatst met behulp van SPMT’s. De plaatsing werd uitgevoerd zonder hinder voor het lokale treinverkeer.
De nieuwe brug werd ter plaatse gebouwd en is op enkele details na een kopie van de Ronaldobrug aan de Stationsberg in Muizen. Ze meet 35 meter lang en ruim 13 meter breed en heeft in vergelijking met de oude brug bredere en dus veiligere fiets- en voetpaden. De ingebruikname van de nieuwe brug staat gepland voor februari. Tot die tijd volgen voetgangers en fietsers een alternatieve route. Het autoverkeer moet omrijden via de Ronaldobrug.
Deze timelapse video geeft de inrijoperatie in versneld tempo weer.Â
Â
Franki Construct is gespecialiseerd in de burgerlijke bouwkunde en de (zware) industriebouw en behoort sinds 1998 tot de Willemen Groep.