Vaktijdschrift BETON van FEBE (de federatie van de Belgische prefab betonindustrie) brengt in zijn jongste nummer een artikel over de rioleringswerken voor de terminal van International Car Operators (ICO) in Zeebrugge. “De werken op het 20 hectare grote terrein zijn gestart in maart en waren klaar bij de start van het bouwverlof”, vertelt projectleider Wim Decorte van Willemen Infra.
ICO is een wereldspeler in de behandeling en opslag van rijdende goederen. De terminal in Zeebrugge biedt ruimte aan 88.500 wagens en transporteert er jaarlijks twee miljoen. Terwijl Beton De Clercq zorgde voor de rioleringsbuizen, stoomde Willemen Infra vijf ploegen klaar voor het plaatsen van 8 km wachtbuizen, trekputten en straatkolken, en 3 km betonriolering. Verhelst Aannemingen nam het grondverzet van 350.000 m³ voor zijn rekening. De timing was uitdagend, maar stond absoluut voorop.
De terreinen bestonden uit een mengeling van opgespoten zand en klei. Deze ondergrond tot een stabiele basis krijgen, was een extra uitdaging. Daarom werden de eerste lagen bovenbouw geplaatst tussen de zones met riolering. Omwille van de deadline was het geen optie om gefaseerd te werken. Het terrein werd opgedeeld en zo konden verschillende ploegen op het zelfde tijdstip aan de slag. De rioleringsbuizen met een diameter tussen 600 en 1.400 mm werden in amper één maand tijd geplaatst. Een organisatie op maat en een goede planning zorgden ervoor dat het project mooi op tijd werd opgeleverd.
Willemen Infra is een toonaangevende, Belgische wegenbouwer met een regionale aanwezigheid in zowel Vlaanderen als Wallonië. Een belangrijke troef is dat we alle aspecten van het bouwproces in eigen beheer hebben. Bovendien schuwt ons team van 1.000 goed opgeleide en ervaren medewerkers weekend- noch nachtwerk om opdrachten tijdig af te werken. Daarnaast zijn we dankzij onze eigen COPRO-gecertificeerde productie- en recyclagesites één van de belangrijkste producenten voor asfalt en wegenisbeton.