Spectaculaire werken voor Mechelse spoorwegbrug van 2.000 ton

‹ Prev Next ›

Het voorbije weekend zijn in Mechelen twee brugdelen van elk maar liefst 170 ton zwaar en 39 meter lang op hun plaats gehesen. Vrijdag al werden ze over het kanaal Leuven-Dijle aangevoerd. Samen vormen de brugdelen een belangrijk onderdeel van de nieuwe spoorwegbrug van 77,5 meter lang, 15 meter breed en 3,5 meter hoog. De mastodont die meer dan 2.000 ton weegt, is meteen het laatste kunstwerk van de nieuwe spoorbypass waar Franki Construct aan meebouwt.

Het waren spectaculaire werken afgelopen weekend in de stationsomgeving van Mechelen. Met de hulp van twee mobiele reuzenkranen werden beide brugdelen op hun plaats gelegd. De landhoofden waar de nieuwe brug op rust, zijn de voorbije maanden ter plaatse gebouwd. Nu de brugdelen geplaatst zijn, kan volgend weekend het brugdek volgen. Daarna kan de stalen constructie aan elkaar worden gelast. Vervolgens zal de brug afgewerkt worden met prefabdallen, wapening en beton. Bij het ontwerp van de brug werd er rekening mee gehouden dat het zicht op de historische Vierendeelbruggen bewaard blijft.

Ondertussen is de ruwbouw over het traject van 3,2 kilometer zo goed als klaar. De werken zorgen op termijn voor een belangrijke capaciteitsuitbreiding met twee extra sporen en twee nieuwe perrons in het station van Mechelen. De nieuwe spoorlijn sluit aan op de lijn Schaarbeek-Mechelen op de middenberm van de E19 en op de Diabolo-spoorverbinding naar de luchthaven. Dankzij de bypass kunnen treinen in de toekomst sneller door het centraal station rijden: tegen 160 km/u, terwijl dat vandaag nog 100 km/u is. Het zal resulteren in een aanzienlijke capaciteitsverhoging en een vlottere doorstroming van het treinverkeer op de strategische verbinding tussen Brussel, Mechelen, Antwerpen en Nederland.
 

6 maart, 2017 - 16:00

Franki Construct is gespecialiseerd in de burgerlijke bouwkunde en de (zware) industriebouw en behoort sinds 1998 tot de Willemen Groep.