Ook nieuwe brug in Oelegem is open voor het verkeer

Prev Next

Donderdagochtend is de brug van de Jozef Simonslaan in Oelegem (Ranst) opengesteld voor het verkeer. Het is één van de bruggen over het Albertkanaal die we samen met Hye en Aelterman herbouwen naar een hogere doorvaarthoogte van 9,10 meter. Op die manier wil De Vlaamse Waterweg de toegankelijkheid van het kanaal verbeteren voor binnenschepen en de containervaart bevorderen.

De Vlaamse Waterweg staat voor de uitdaging alle bruggen over het Albertkanaal ten laatste in 2022 te verhogen tot een doorvaarthoogte van 9,10 meter. De meest complexe bruggen – 15 in totaal – werden gebundeld in twee aparte PPS-projecten, waarbij de bruggen in een DBFM-formule worden herbouwd door een consortium rond Franki Construct en Willemen Infra.

Cluster 1 met in totaal 7 bruggen ging van start in 2017, de laatste brug uit die cluster werd opgeleverd in 2020. Cluster 2 met nog eens 8 bruggen startte in april 2019 en loopt nog tot de zomer van volgend jaar. Intussen zijn al vijf bruggen uit cluster 2 open voor het verkeer: Lummen, Herentals, Meerhout-Vorst, Beringen en sinds donderdag dus ook Oelegem.

De nieuwe brug in Oelegem is stroomafwaarts naast de oude brug gebouwd. “Op die manier kon de oude brug als omleidingsweg dienen tijdens de bouw van de nieuwe brug en kon de onderbreking van de Jozef Simonslaan beperkt worden tot het strikte minimum. In juni is de nieuwe 1000 ton stalen boogbrug ingevaren. Op 4 oktober werd de brug afgesloten voor het aanleggen van de definitieve wegenis. Die werken zijn nu afgerond. Op 25 oktober testten 16 vrachtwagens de nieuwe brug door hun gewicht in verschillende opstellingen over de brug te verdelen. Na deze geslaagde test konden we de kanaalbrug op donderdag vrijgeven voor het verkeer”, zegt projectleider Bert.

Meer ruimte voor alle weggebruikers

De nieuwe brug heeft een lengte van 123 meter, is 18 meter breed en 22 meter hoog. Ze heeft twee rijstroken en een dubbelrichtingsfietspad. Het kanaal onder de brug wordt verbreed tot 86 meter. “Met deze nieuwe hogere brug bieden we niet alleen een alternatief voor het vrachtvervoer over de weg. Ook de actieve weggebruiker vaart wel bij deze nieuwe fietsvriendelijke brug. Fietsers hebben op de nieuwe brug een breed dubbelrichtingsfietspad, volledig afgescheiden van de rijweg”, vertelt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg: “Nu de nieuwe brug in gebruik genomen is, kunnen we de oude brug op 14 november afbreken. De komende maanden worden ook de kades en jaagpaden onder de brug nog verder afgewerkt. De werken zullen tegen de zomervakantie van 2022 klaar zijn.”

 

28 oktober, 2021 - 15:15

Willemen Infra is op 1 juli 2018 ontstaan uit de fusie tussen Aswebo, Aannemingen Van Wellen en de infra-afdeling van Kumpen en is een toonaangevende wegenbouwer en asfalt- en betonproducent.

Franki Construct is gespecialiseerd in de burgerlijke bouwkunde en de (zware) industriebouw en behoort sinds 1998 tot de Willemen Groep.