De nieuwe Hoogmolenbrug in Schoten is zondag van het montageterrein naar haar nieuwe vaste locatie gevaren en daar op haar plaats gelegd. De staalconstructie van ongeveer 1.000 ton heeft een lengte van 128 meter en een boog van 22 meter hoog.
Met bijna 40 miljoen ton vervoerde goederen per jaar is het Albertkanaal de belangrijkste waterweg in Vlaanderen. De Vlaamse Waterweg wil alle bruggen over het Albertkanaal verhogen tot een doorvaarthoogte van 9,10 meter om binnenscheepvaart tot vier lagen containers mogelijk te maken. Op die manier kunnen meer vrachtwagens van de weg worden gehaald. Ter vergelijking: de huidige Hoogmolenbrug is slechts 7 meter hoog.
Indrukwekkend huzarenstukje
“Na maanden van voorbereidende werken werd de nieuwe Hoogmolenbrug naar haar definitieve locatie gevaren, zo’n 250 meter verder richting Antwerpen ten opzichte van de bestaande brug”, vertelt Frieda Brepoels, voorzitter van De Vlaamse Waterweg. “De stalen constructie van de nieuwe brug werd gemonteerd op een terrein langs de Metropoolstraat. Zaterdagavond is de brug op het ponton gereden en opgevijzeld. Zondagochtend is ze naar de nieuwe landhoofden gebracht en daar minutieus gepositioneerd. Een indrukwekkend huzarenstukje! Rond de middag was de operatie afgerond.”
Brug voor fietsers, automobilisten én dieren
De brug krijgt in beide rijrichtingen één rijstrook voor het gemotoriseerd verkeer en een tweerichtingsfietspad van vier meter breed, die volledig afgescheiden is van de rijweg. Er wordt ook voorzien in een ecopassage van drie meter. “De nieuwe brug biedt comfort aan alle weggebruikers: fietsers, automobilisten en zelfs dieren. Bovendien zal de verhoogde brug het watergebonden transport stimuleren en het centrum van Schoten ontlasten van (zwaar) verkeer”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.
“Nu de Hoogmolenbrug op haar plaats ligt, kan de fundering voor de rijweg worden aangelegd, kunnen de nutsleidingen worden gelegd om vervolgens de rijbaan, het fietspad en de ecostrook aan te leggen. Verder wordt ook een nieuw kruispunt aangelegd om de nieuwe brug aan te sluiten op de Metropoolstraat. De openstelling van de nieuwe Hoogmolenbrug is voorzien begin juni. Tot die tijd kan men nog over de huidige brug blijven rijden. Daarna wordt de oude brug afgebroken”, vertelt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg.
15 meest complexe bruggen
De Hoogmolenbrug is één van de 15 meest complexe bruggen die gebundeld werden in twee aparte PPS-projecten. De bruggen worden in een DBFM-formule herbouwd door Via T Albert, een consortium rond Franki Construct en Willemen Infra. Cluster 1 met in totaal 7 bruggen liep van 2017 tot 2020. Cluster 2 met nog eens 8 bruggen startte in april 2019 en loopt nog tot de zomer. Intussen zijn al vijf bruggen uit cluster 2 open voor het verkeer. “In 2023 zullen de eerste schepen met vier lagen containers over het Albertkanaal varen”, aldus nog minister Peeters.
Bekijk de reportage op ATV
Bekijk de video
Willemen Infra is een toonaangevende, Belgische wegenbouwer met een regionale aanwezigheid in zowel Vlaanderen als Wallonië. Een belangrijke troef is dat we alle aspecten van het bouwproces in eigen beheer hebben. Bovendien schuwt ons team van 1.000 goed opgeleide en ervaren medewerkers weekend- noch nachtwerk om opdrachten tijdig af te werken. Daarnaast zijn we dankzij onze eigen COPRO-gecertificeerde productie- en recyclagesites één van de belangrijkste producenten voor asfalt en wegenisbeton.
Franki Construct is gespecialiseerd in de burgerlijke bouwkunde en de (zware) industriebouw en behoort sinds 1998 tot de Willemen Groep.