De nieuwe brug over de N49 in Assenede is klaar voor gebruik. Dinsdag werd ze officieel ingehuldigd door de inwoners, vanaf vrijdag gaat ze open voor het verkeer. Willemen Infra realiseerde het project in vier fases en op veertien maanden tijd.
Het kruispunt van de Stroomstraat is de eerste van vier kruispunten van de N49 in Assenede die vervangen worden door een brug. De brug en de weg er naartoe telt één rijstrook in elke richting met daarnaast een dubbelrichtingsfietspad. Op de brug scheidt een stootband het fietsverkeer van het gemotoriseerd verkeer. Doordat het kruispunt verdween, is de E34 op- of afrijden hier niet meer mogelijk. Om dit op te vangen, werd de zuidelijke parallelweg tussen de Vaartstraat en de Stroomstraat verbreed en heraangelegd over een afstand van 3 km. De ‘oude’ Stroomstraat sluit nu ter hoogte van het huidige kruispunt aan op de parallelwegen.
Donderdag 25 april wordt een belangrijke dag voor de N49. Agentschap Wegen en Verkeer: “Dan wordt de expresweg weer vrij gemaakt en zal het verkeer ter hoogte van Oosteeklo opnieuw over vier in plaats van twee rijstroken kunnen. Voor de aanleg van de brug werden 94 palen van tien tot vijftien meter lang in de grond gestoken. De brug telt veertig liggers van elk 25 ton, in totaal werd 145.000 kilo staal gebruikt. Er moest ook nog 56.000 m³ grond aangevoerd worden voor de hellingen van de brug. Donderdag gaan we de nieuwe brug ook testen door er maar liefst 258.000 kilo gewicht op te plaatsen. Als die testen goed zijn, kan de brug een dag later open voor het verkeer.”
De bouw van de brug en de bijhorende werken kaderen in de ombouw van de E34/N49 tot autosnelweg. De N49, de zogenaamde expresweg tussen Antwerpen en de kust, dateert van de jaren ’70. Om deze weg veiliger te maken, besliste de Vlaamse overheid om hem om te bouwen tot een autosnelweg. Wegen en Verkeer investeerde 3,8 miljoen euro in het project in Assenede.
Willemen Infra is een toonaangevende, Belgische wegenbouwer met een regionale aanwezigheid in zowel Vlaanderen als Wallonië. Een belangrijke troef is dat we alle aspecten van het bouwproces in eigen beheer hebben. Bovendien schuwt ons team van 1.000 goed opgeleide en ervaren medewerkers weekend- noch nachtwerk om opdrachten tijdig af te werken. Daarnaast zijn we dankzij onze eigen COPRO-gecertificeerde productie- en recyclagesites één van de belangrijkste producenten voor asfalt en wegenisbeton.