Sinds vrijdag is de nieuwe stalen Hoogmolenbrug over het Albertkanaal in Schoten open voor het verkeer. Daarmee is de laatste van alle 8 bruggen uit cluster 2 in gebruik. De voorbije vijf jaar bouwden Franki Construct en Willemen Infra samen met HYE en Aelterman in totaal 15 nieuwe bruggen met een doorvaarhoogte van 9,10 meter over het Albertkanaal. 30 jaar lang staan we in voor het onderhoud van de bruggen.
Tijdens het weekend van 18 en 19 juni werd de oude Hoogmolenbrug afgebroken. Inmiddels biedt de nieuwe brug, zo’n 250 meter verderop richting Antwerpen, alle comfort aan fietsers, automobilisten en zelfs dieren. “Want ze omvat eveneens een ecopassage van net geen drie meter breed zodat ook dieren het Albertkanaal veilig kunnen oversteken”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.
De nieuwe Hoogmolenbrug met een lengte van 128 meter en een boog van 22 meter hoog, is een staalconstructie van ca. 1.000 ton. “Ze betekent een fikse verbetering van zowel doorstroming als verkeersveiligheid. Het gemotoriseerd verkeer krijgt in beide rijrichtingen één rijstrook. Met een vrijliggend tweerichtingsfietspad van vier meter breed zorgen we voor meer veiligheid en comfort voor fietsers”, aldus minister Peeters.
“De nieuwe Hoogmolenbrug voldoet aan alle noden van deze tijd, zorgt voor een veiligere en vlottere verkeersafwikkeling voor alle gebruikers en met een hogere doorvaarthoogte garandeert ze bovendien vlot scheepvaartverkeer. Zo wordt het Albertkanaal toegankelijk voor moderne schepen met vier containerlagen. Deze extra troeven maken voor bedrijven de vaarweg een nog aantrekkelijker alternatief voor het transport over de weg”, zegt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg.
Ook de gemeente Schoten is tevreden met de nieuwe Hoogmolenbrug. “We geloven in de positieve impact die de nieuwe Hoogmolenbrug op de verkeersafwikkeling in Schoten zal hebben. De nieuwe brug sluit rechtstreeks aan op de Metropoolstraat door middel van een lichtengeregeld kruispunt. Dit zorgt voor minder vrachtverkeer in het centrum van Schoten. Uiteraard passen we de komende tijd de lokale verkeerscirculatie volledig aan op de nieuwe situatie. Voor fietsers hebben we alvast een nieuwe en veilige aansluiting met de brug voorzien,” vertelt burgemeester Maarten De Veuster.
Willemen Infra is een toonaangevende, Belgische wegenbouwer met een regionale aanwezigheid in zowel Vlaanderen als Wallonië. Een belangrijke troef is dat we alle aspecten van het bouwproces in eigen beheer hebben. Bovendien schuwt ons team van 1.000 goed opgeleide en ervaren medewerkers weekend- noch nachtwerk om opdrachten tijdig af te werken. Daarnaast zijn we dankzij onze eigen COPRO-gecertificeerde productie- en recyclagesites één van de belangrijkste producenten voor asfalt en wegenisbeton.
Franki Construct is gespecialiseerd in de burgerlijke bouwkunde en de (zware) industriebouw en behoort sinds 1998 tot de Willemen Groep.