De brug over het Albertkanaal in Eigenbilzen werd woensdag met een groot feest voor de inwoners opengesteld voor het verkeer. Een mijlpaal, want daarmee zijn alle 7 bruggen uit cluster 1 exact twee na jaar de start van de werken in gebruik. Zaterdag werd de stabiliteit van de brug nog uitvoerig getest door 16 vrachtwagens van elk 43 ton. Dat is een standaardtest die verplicht is bij de ingebruikname van nieuwe bruggen.
De brug in Eigenbilzen is één van de 15 bruggen over het Albertkanaal die de Via T Albert (Franki Construct en Willemen Infra samen met Aelterman en Hye) in opdracht van De Vlaamse Waterweg herbouwt naar een doorvaarthoogte van 9,10 meter. De nieuwe metalen boogbrug staat op precies dezelfde plaats als de vorige betonnen brug. Ze heeft een totale overspanning van 128 meter en een nuttige breedte van 15,60 meter op haar smalste punt.
De brug overspant naast het Albertkanaal ook de oeverstroken, waardoor onder de brug ruimte wordt gelaten voor jaagpaden. “Bij het ontwerp van de brug ging veel aandacht naar de voorzieningen voor voetgangers en fietsers. Dankzij goed overleg en afspraken met de gemeentes Bilzen en Lanaken en het aannemersconsortium werd de hinder tijdens de werken maximaal beperkt. De inwoners danken we voor hun geduld tijdens de werken”, zegt Frieda Brepoels, voorzitter van De Vlaamse Waterweg.
16 vrachtwagens
De staalstructuur werd voorbereid in een atelier en geassembleerd op een montageterrein op de linkeroever. Eind augustus werd de nieuwe brug ingevaren en geplaatst. Vandaag, net geen vier maanden later, is ze helemaal klaar voor het verkeer. De tests met de 16 vrachtwagens verliepen feilloos, waardoor de brug net als de andere 6 bruggen uit cluster 1 (Eindhout, Zutendaal, Ham-Zwartenhoek, Stokrooie, Herentals-Lier en Geel-Stelen) kon worden opengesteld voor het verkeer. De werken aan de brug in Eigenbilzen hebben een contractwaarde van 8,5 miljoen euro.
Cluster 2
Eind april 2019 stelde De Vlaamse Waterweg de nv Via T Albert aan om nog eens acht bruggen over het Albertkanaal te herbouwen. Het gaat om de bruggen in Beringen, Paal-Tervant, Meerhout-Vorst, Lummen, Oelegem II (Ranst), Herentals (Herenthoutseweg), Kuringen, Hoogmolenbrug (Schoten). Eind 2022 wil De Vlaamse Waterweg alle 62 bruggen over het kanaal verhoogd hebben. De nieuwe doorvaarthoogte van 9,10 meter zal de capaciteit en dus ook het rendement van de binnenvaart aanzienlijk verhogen. De komende 30 jaar staan we ook in voor het onderhoud van de 15 bruggen.
Willemen Infra is een toonaangevende, Belgische wegenbouwer met een regionale aanwezigheid in zowel Vlaanderen als Wallonië. Een belangrijke troef is dat we alle aspecten van het bouwproces in eigen beheer hebben. Bovendien schuwt ons team van 1.000 goed opgeleide en ervaren medewerkers weekend- noch nachtwerk om opdrachten tijdig af te werken. Daarnaast zijn we dankzij onze eigen COPRO-gecertificeerde productie- en recyclagesites één van de belangrijkste producenten voor asfalt en wegenisbeton.
Franki Construct is gespecialiseerd in de burgerlijke bouwkunde en de (zware) industriebouw en behoort sinds 1998 tot de Willemen Groep.