Afgelopen weekend werd de nieuwe stalen boogbrug in Eigenbilzen ingevaren en geplaatst. Het is één van de 15 bruggen die Via T Albert (Willemen Infra, Franki Construct, Aelterman en Hye) in opdracht van De Vlaamse Waterweg herbouwt om de capaciteit van het Albertkanaal te verhogen. Daarmee zijn alle bruggen uit cluster 1 geplaatst.Â
Het Albertkanaal is vanuit economisch standpunt de belangrijkste waterweg in Vlaanderen. Jaarlijks wordt zo’n 40 miljoen ton aan goederen vervoerd over dit kanaal. Dat is het equivalent van zo’n twee miljoen vrachtwagens per jaar of 8.000 per dag die vandaag dus niet over onze wegen rijden.
Om de binnenvaart over het Albertkanaal nog aantrekkelijker te maken investeert De Vlaamse Waterweg in de verhoging van de bruggen tot een doorvaarhoogte van 9,10 m. Het verhoogt het rendement van de binnenvaart en zorgt voor een bijkomende boost voor de containervaart. Bovendien wordt ook de toegankelijkheid van het kanaal voor kustvaart en voor het transport van grote ondeelbare elementen vergroot.
Ook de brug in Eigenbilzen werd dus vervangen door een hogere stalen boogbrug op dezelfde locatie. De oude brug werd begin maart al afgebroken om plaats te maken voor de boogbrug. De staalstructuur voor de nieuwe brug werd voorbereid in een atelier en daarna geassembleerd op een montageterrein langs het Albertkanaal. Afgelopen weekend werd de brug met een totale overspanning van 123 meter van het montageterrein op een ponton gereden en naar haar nieuwe vaste plaats gevaren. Honderden toeschouwers volgden de werken vanop een veilige kijklocatie.
De komende maanden krijgt de brug een betonnen wegdek en volgt ook de verdere aanleg aan weerszijden van de brug samen met de opritten. Als alles volgens planning verloopt zal de nieuwe brug eind dit jaar nog worden geopend voor het verkeer. Meer info: https://www.vlaamsewaterweg.be/brug-eigenbilzen
Met deze brug in Eigenbilzen zijn nu alle 7 nieuwe bruggen uit cluster 1 geplaatst. Vandaag en gisteren werden de bruggen in Stokrooie en Ham opengesteld voor het verkeer. De bruggen in Zutendaal en Eindhout zijn al langer in gebruik.Â
Â
Willemen Infra is een toonaangevende, Belgische wegenbouwer met een regionale aanwezigheid in zowel Vlaanderen als Wallonië. Een belangrijke troef is dat we alle aspecten van het bouwproces in eigen beheer hebben. Bovendien schuwt ons team van 1.000 goed opgeleide en ervaren medewerkers weekend- noch nachtwerk om opdrachten tijdig af te werken. Daarnaast zijn we dankzij onze eigen COPRO-gecertificeerde productie- en recyclagesites één van de belangrijkste producenten voor asfalt en wegenisbeton.
Franki Construct is gespecialiseerd in de burgerlijke bouwkunde en de (zware) industriebouw en behoort sinds 1998 tot de Willemen Groep.