Op donderdag 30 augustus vond de eerste spadesteek plaats voor de grote uitbreiding van de tankopslag van Sea-Invest in de haven van Antwerpen. Topman Philippe Van de Vyvere stak voor dit plechtige moment samen met, onder andere, Antwerps burgemeester Bart De Wever, havenschepen Marc Van Peel en havenbaas Jacques Vandermeiren de handen uit de mouwen. De Franse chemiereus Total investeert mee in het project van Sea-Invest, Franki Construct staat in voor de bouw van de funderingen voor acht nieuwe opslagtanks en de bijhorende inkuipingen.
Sinds 2010 doet Sea-Invest, via dochterbedrijf Sea-Tank, grote investeringen in de Haven van Antwerpen. Er is al zo’n 250 miljoen euro besteed aan de bouw van een enorm park met opslagtanks voor diverse olieproducten. Dit komt neer op ongeveer 800.000 kubieke meter aan tanks. En die opslagruimtes zijn uitsluitend bedoeld voor hun Franse klant Total en diens commerciële dochterbedrijf Totsa.
Capaciteit vergroten
Sea-Tank is nu van plan zijn tankopslag in Antwerpen te vergroten tot meer dan 1 miljoen kubieke meter. Om zo’n immense opdracht tot een goed einde te kunnen brengen, is er eerst en vooral voldoende ruimte nodig. Daarom heeft Sea-Invest vorig jaar het Zesde Havendok en het Hansadok aangekocht én de terminal van IMT, die 17 hectare groot is, overgenomen.
Franki Construct neemt de bouw van de funderingen voor acht nieuwe opslagtanks en de bijhorende inkuipingen voor zijn rekening. De reuzentanks zullen samen beschikken over 160.000 kubieke meter aan opslagruimte. Aan de tanks komen aanlegstaketsels en een pijpleiding naar de Total-raffinaderij, gesitueerd dertig meter onder het Hansadok. Het Antwerpse Havenbedrijf leverde een bijdrage door de kaaimuren op die plek te verdiepen tot 15,5 meter. Dit huzarenwerk vergt een investering van in totaal 100 miljoen euro.
Solide funderingen
Franki Construct is niet het enige bedrijf van de groep betrokken in dit project. Ook De Waal Solid Foundations en Aannemingen Van Wellen werken mee. Er moeten maar liefst 1.456 paalfunderingen met een lengte 9 tot 26 meter geplaatst worden voor de tanks. De inkuipingen van de opslagtanks vereisen 113 grondverdringende schroefpalen en voor de grondverbeteringswerken zijn er 130 palen nodig. De taak van Aannemingen Van Wellen bestaat uit het leveren en plaatsen van zandasfalt op de tanks. In 2019 moet de uitbreiding operationeel zijn.
Foto: sfeerbeeld Antwerpse haven
Willemen Infra is een toonaangevende, Belgische wegenbouwer met een regionale aanwezigheid in zowel Vlaanderen als Wallonië. Een belangrijke troef is dat we alle aspecten van het bouwproces in eigen beheer hebben. Bovendien schuwt ons team van 1.000 goed opgeleide en ervaren medewerkers weekend- noch nachtwerk om opdrachten tijdig af te werken. Daarnaast zijn we dankzij onze eigen COPRO-gecertificeerde productie- en recyclagesites één van de belangrijkste producenten voor asfalt en wegenisbeton.