Brug in Eigenbilzen maakt plaats voor nieuw exemplaar

‹ Prev Next ›

De werken voor de bouw van een nieuwe brug over het Albertkanaal in Eigenbilzen zijn volop aan de gang. Afgelopen weekend werd de bestaande betonnen brug verwijderd om plaats te maken voor een hoger stalen exemplaar. De brug in Eigenbilzen is één van de zeven bruggen die Via T Albert (Willemen Infra, Franki Construct, Aelterman en Hye) in opdracht van De Vlaamse Waterweg herbouwt om de capaciteit van het Albertkanaal te verhogen.

Het Albertkanaal is vanuit economisch standpunt de belangrijkste waterweg in Vlaanderen en een cruciale hinterlandverbinding voor de haven van Antwerpen naar de Antwerpse Kempen, Limburg en de Luikse regio. Jaarlijks wordt zo’n 40 miljoen ton aan goederen via de binnenvaart vervoerd over dit kanaal. Dat is het equivalent van zo’n twee miljoen vrachtwagens per jaar of 8.000 elke dag minder op onze wegen.

9,10 meter

Om de binnenvaart als vervoersmodus nog aantrekkelijker te maken investeert De Vlaamse Waterweg in de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal tot een doorvaarhoogte van 9,10 m. De hogere doorvaarthoogte op het kanaal verhoogt het rendement van de binnenvaart en zorgt voor een bijkomende boost voor de containervaart doordat schepen met vier in plaats van drie lagen containers kunnen varen. Bovendien wordt ook de toegankelijkheid van het kanaal voor kustvaart en voor het transport van grote ondeelbare elementen vergroot.

Om de nieuwe brug te kunnen bouwen, moest de bestaande brug afgebroken worden. Zaterdagnamiddag 2 maart werd eerst het bruggedeelte over de linkeroever verwijderd. Zaterdagnacht en zondag verdween dan het middengedeelte van de brug. Dit gebeurde met behulp van kranen vanop een drijvend ponton onder de brug. Het vrijgekomen puin werd opgevangen in een duwbak. Op maandag 4 maart verdwenen tot slot de resterende stukken op de oevers.

8,5 miljoen euro

De huidige brug maakte zo plaats voor een hoger stalen exemplaar met extra aandacht voor veiligheid en fietspaden. De nieuwe brug heeft een totale overspanning van 128 m en een breedte van 15,60 m op het smalste punt. Het kanaal onder de brug wordt verbreed tot 86 meter. De constructie van de staalstructuur van de nieuwe brug gebeurt in een atelier. Vervolgens worden de brugonderdelen per schip naar Eigenbilzen gevaren en geassembleerd op een montageterrein. Zodra de bouw van de nieuwe landhoofden klaar is wordt de geassembleerde brug geplaatst en verder afgewerkt. Als alles volgens planning verloopt gaat de nieuwe brug eind november 2019 open voor het verkeer. Vlaanderen investeert 8,5 miljoen euro in deze nieuwe en hogere brug.

Zutendaal

De onderbreking van de brug in Eigenbilzen valt gedeeltelijke samen met de onderbreking van de naastliggende brug in Eigenbilzen (richtdata overlapperiode: van 25/02/2019 tot 7/06/2019). Bij het uitwerken van de omleidingen is er dan ook voor gezorgd dat de omleidingen voor de ene brug nooit over de andere brug lopen.

 

8 maart, 2019 - 13:30

Willemen Infra is een toonaangevende, Belgische wegenbouwer met een regionale aanwezigheid in zowel Vlaanderen als Wallonië. Een belangrijke troef is dat we alle aspecten van het bouwproces in eigen beheer hebben. Bovendien schuwt ons team van 1.000 goed opgeleide en ervaren medewerkers weekend- noch nachtwerk om opdrachten tijdig af te werken. Daarnaast zijn we dankzij onze eigen COPRO-gecertificeerde productie- en recyclagesites één van de belangrijkste producenten voor asfalt en wegenisbeton.

Franki Construct is gespecialiseerd in de burgerlijke bouwkunde en de (zware) industriebouw en behoort sinds 1998 tot de Willemen Groep.