Antwerpsesteenweg (N70) - Oostakker

Description 

We maken de N70 veiliger voor alle weggebruikers. Dat doen we door de aanleg van bredere en veiligere fietspaden, overzichtelijke kruispunten, veiligere fietsoversteken en conflictvrije verkeersregelingen. De N70 krijgt zo een facelift van de Herman Teirlinckstraat in Oostakker tot aan de bushalte op de grens met Lochristi. Farys maakt van de werken gebruik om een gescheiden riolering aan te leggen.

Over het hele traject scheiden we de fietspaden van de rijweg. Waar dat mogelijk is, komt er tussen de fietspaden en de weg een parkeer- of een groenstrook. Op andere punten komt er een schrikstrook en zal het fietspad iets hoger liggen dan de weg.

De verkeerslichten op de Antwerpsesteenweg (N70) krijgen op de kruispunten met de Groenstraat en de Drieselstraat een conflictvrije regeling. Dat betekent dat voetgangers en fietsers bij het oversteken niet kruisen met wagens die links of rechts afslaan. Op de rijweg komt een verhoogde middenberm. Zo maken we gevaarlijke afslag- en keerbewegingen onmogelijk.

Aanpassingen van Herman Teirlinckstraat tot kruispunt met Orchideestraat:

  • Ter hoogte van de Herman Teirlinckstraat komt een fietsoversteek en een opstelvak voor fietsers. We voorzien een extra zebrapad zodat ook voetgangers veiliger kunnen oversteken.
  • Het begin van de Groenstraat wordt uitgerust met fietssuggestiestroken. Zo blijven fietsers ook hier goed zichtbaar.
  • De Groenstraat zal niet langer schuin aantakken op de N70. De straat wordt zo heraangelegd dat ze recht tegenover de Orchideestraat komt te liggen.

Aanpassingen van de Drieselstraat tot de grens met Lochristi:

  • Aan de oprit naar de R4 richting Zelzate buigt het fietspad af en komt er een verkeerslicht. Zo geven we de fietsers ook hier een veilige oversteek.
  • Het kruispunt met de Drieselstraat wordt overzichtelijker. We laten de op- en afritten van de R4 afbuigen zodat deze recht tegenover de Drieselstraat komen te liggen. Voetgangers kunnen veilig oversteken op de extra zebrapaden.
  • In de zone die vrijkomt door de heraanleg van het kruispunt, leggen we een bufferbekken aan. Bij hevige regenval vangen we hier overtollig regenwater op.

Om de hinder voor buurtbewoners, handelaars en doorgaand verkeer te beperken, werken we in verschillende fasen. De eerste 5 fases werden afgerond voor het bouwverlof van 2022. Deze werken vonden allemaal plaats rondom het kruispunt met de Orchideestraat. Na het bouwverlof, in augustus 2022, werd gestart met de werken op de N70 tussen de Orchideestraat en de Herman Teirlinckstraat.

Willemen Infra est un constructeur de routes belge de premier plan, avec une présence régionale en Flandre et en Wallonie. Un atout important est que nous contrôlons tous les aspects du processus de construction. En outre, nos 1 000 collaborateurs formés et expérimentés n’hésitent pas à travailler le week-end ou la nuit pour achever leurs missions dans les délais. Par ailleurs, grâce à nos propres sites de production et de recyclage certifiés COPRO, nous sommes l’un des principaux fabricants d’asphalte et de béton de route.

 
emplacement 

Détails du projet

Entrepreneur
Antwerpsesteenweg , Oostakker, Oost-Vlaanderen, Belgique
Maître(s) d'ouvrage 
Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen
Délai
2 ans 3 mois
Début des travaux
04-2022
Fin des travaux
07-2024