Luchthaven Oostende-Brugge - Oostende

Description 

Willemen Infra renoveerde tussen 25 januari en 28 maart 2024 de start- en landingsbaan van de Internationale Luchthaven Oostende-Brugge. De werken werden uitgevoerd in opdracht van de Luchthavenontwikkelingsmaatschappij Vlaanderen (LOM) en waren noodzakelijk om veilig vliegverkeer in de toekomst te blijven garanderen.

De start- en landingsbaan (3.200 m lang en 45 m breed) kreeg een grondige renovatie. Daarvoor werd eerst de bestaande verharding verwijderd. In totaal ging het om 50.000 ton asfalt en 15.000 ton beton. Dat materiaal werd volledig gerecycleerd en deels opnieuw gebruikt op de luchthaven zelf. Voor de nieuwe verharding werd in totaal 70.000 ton asfalt gegoten, waarvan de helft afkomstig is van de gerecycleerde oude verharding.

Daarnaast werden de taxiwegen verbreed van 20 naar 23 m, werden 1.280 nieuwe LED-lampen geïnstalleerd en werd 5.000 m aan nieuwe goten en 1.500 m aan nieuwe riolering geplaatst. Tot slot werd het turnpad 28 m breder gemaakt. Dat is de zone aan het einde van de startbaan waar vliegtuigen 180 graden kunnen draaien om vervolgens op te stijgen. Daardoor kunnen de B747-400- en de B777-300ER-toestellen die op de Oostendse luchthaven taxiën met een grotere draaicirkel draaien. Zo is er minder motorkracht nodig en wordt er minder geluid en uitstoot geproduceerd. Deze laatste aanpassing is, net zoals het verbreden van de taxiwegen, noodzakelijk om te voldoen aan de EASA-regelgeving (Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart).

Aangezien de luchthaven maar één start- en landingsbaan heeft, was het onmogelijk om de luchthaven open te houden tijdens de werken. In overleg met de luchthavenexploitant werd de sluitingsperiode zo kort mogelijk gehouden. Er werd voor geopteerd om het toeristische seizoen te vermijden, en zo de hinder voor de passagiers van de Luchthaven Oostende-Brugge tot een minimum te beperken.

Willemen Infra est un constructeur de routes belge de premier plan, avec une présence régionale en Flandre et en Wallonie. Un atout important est que nous contrôlons tous les aspects du processus de construction. En outre, nos 1 000 collaborateurs formés et expérimentés n’hésitent pas à travailler le week-end ou la nuit pour achever leurs missions dans les délais. Par ailleurs, grâce à nos propres sites de production et de recyclage certifiés COPRO, nous sommes l’un des principaux fabricants d’asphalte et de béton de route.

 
emplacement 

Détails du projet

Entrepreneur
Nieuwpoortsesteenweg 887, Oostende, West-Vlaanderen, Belgique
Maître(s) d'ouvrage 
LOM Vlaanderen
Délai
2 mois
Début des travaux
01-2024
Fin des travaux
03-2024