De nv Via T Albert is vandaag door De Vlaamse Waterweg aangesteld voor de herbouw van acht bruggen over het Albertkanaal in Beringen, Paal-Tervant, Meerhout-Vorst, Lummen, Oelegem II (Ranst), Herentals-Herenthoutsesteenweg, Kuringen en de Hoogmolenbrug in Schoten. Via T Albert is een speciaal voor dit project opgerichte vennootschap die bestaat uit Franki Construct, Willemen Infra, HYE en Aelterman. De Federale Verzekering staat in voor de financiering van het project. In 2017 werden al zeven andere bruggen toegewezen aan Via T Albert.
De Vlaamse Waterweg en Via T Albert ondertekenden maandag het contract voor de tweede cluster van het PPS-project ‘Verhoging bruggen Albertkanaal’. Hiermee sluiten beide partijen een publiek-private samenwerkingsovereenkomst voor zowel het ontwerp, de bouw, de financiering alsook het 30-jarige onderhoud van acht nieuwe bruggen over het Albertkanaal met een vrije doorvaarthoogte van minimaal 9,10 meter. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts: "De voorspelde groei van het goederenvervoer willen we opvangen door de alternatieven voor het wegvervoer aantrekkelijker te maken. Daarom investeren we stevig in de uitbouw van onze waterwegen. Door de bruggen over het Albertkanaal te verhogen, bieden we ondernemers een nog aantrekkelijker alternatief voor het vrachtwagentransport. Na de brugverhogingen zullen schepen meer containers kunnen vervoeren, wat een belangrijke rendementsverhoging betekent.”
Cluster 1
“Onze waterwegen moeten veilig en innovatief zijn en beantwoorden aan de vraag en vereisten van de klanten. De verhoging van de bruggen past perfect in dit plaatje,” vertelt Frieda Brepoels, voorzitter van De Vlaamse Waterweg. Twee jaar geleden werd een eerste cluster van zeven bruggen toegekend aan Via T Albert. Het ging toen om de bruggen in Eigenbilzen, Zutendaal, Stokrooie, Kwaadmechelen Zwartenhoek, Eindhout, Geel-Stelen en Herentals-Lier. Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg: “De werken gingen van start in augustus 2017 en half mei openen we al de eerste brug van deze cluster. Met deze aanstelling voor de bouw van nog eens acht bruggen zetten we nog een tandje bij en houden we het project voor het verhogen van de bruggen op schema. Eind 2022 willen we met het hele project klaar zijn en wordt het Albertkanaal meer dan ooit dé watersnelweg van Vlaanderen.”
Minimale hinder
Het gaat om zeven stalen boogbruggen van hetzelfde type als cluster 1 - zo worden de ontwerpkosten beperkt en kunnen de werken versneld worden uitgevoerd - en één tuiburg aan de Herenthoutsesteenweg in Herentals. Voor iedere brug wordt bovendien gezocht naar de beste manier om de nieuwe brug met minimale hinder te bouwen. In sommige gevallen kan de nieuwe brug naast de bestaande brug gebouwd worden om de verkeersonderbreking te beperken. Twee naastliggende bruggen zullen ook nooit gelijktijdig onderbroken zijn. “Door overleg met de betrokkenen wordt de verkeershinder maximaal beperkt en worden werken doordacht op elkaar afgestemd. Voor de aanvang van de werken organiseren we voor iedere brug een infomarkt om de bewoners te informeren”, aldus nog Chris Danckaerts.
Willemen Infra is een toonaangevende, Belgische wegenbouwer met een regionale aanwezigheid in zowel Vlaanderen als Wallonië. Een belangrijke troef is dat we alle aspecten van het bouwproces in eigen beheer hebben. Bovendien schuwt ons team van 1.000 goed opgeleide en ervaren medewerkers weekend- noch nachtwerk om opdrachten tijdig af te werken. Daarnaast zijn we dankzij onze eigen COPRO-gecertificeerde productie- en recyclagesites één van de belangrijkste producenten voor asfalt en wegenisbeton.
Franki Construct is gespecialiseerd in de burgerlijke bouwkunde en de (zware) industriebouw en behoort sinds 1998 tot de Willemen Groep.