Het Nederlandse APM Terminals heeft de bouw van een nieuwe containerterminal voor APM Terminals Tanger MedPort gegund aan een conglomeraat van vier bedrijven van de Willemen Groep. Het gaat om Aswebo, Aannemingen Van Wellen, Franki Construct en Cosimco. De terminal komt op een site van 53 hectare en zal beschikken over 1.200 meter kaailengte. Het wordt de eerste geautomatiseerde containerterminal in Afrika.
APM Terminals is sinds 2007 actief in de haven van Tanger. Het breidt zijn containerterminal daar uit om meer volume aan te kunnen en om een betere dienstverlening te kunnen bieden aan grotere containerschepen. De nieuwe terminal is strategisch gelegen aan de Straat van Gibraltar, die dienst doet als ‘shipping hub’ voor meerdere handelsroutes.
Ervaring in havenwerken
De totale opdracht bestaat uit vier loten of ‘packages’. Ze werden alle vier toegewezen aan Willemen Groep, dat in de haven van Antwerpen onder meer instond voor de uitbouw van een containerterminal voor MPET (MSC PSA European Terminal). “Om deze immense opdracht te kunnen binnenhalen, heeft een team van 35 mensen verspreid over meerdere bedrijven binnen de groep vier maanden lang samengewerkt aan dit dossier. De complementariteit van de verschillende bedrijven en de ervaring die we hebben opgebouwd in havenwerken, was voor opdrachtgever APM Terminals doorslaggevend om de opdracht integraal aan onze groep toe te vertrouwen”, zegt Johan Willemen, voorzitter van Willemen Groep en drijvende kracht in het buitenland.
662 kalenderdagen
De ‘Letter of Acceptance’ werd ondertekend op 7 november jl. Daarin staat dat de werken moeten worden uitgevoerd op een tijdspanne van 662 kalenderdagen, met 8 november 2016 als ‘Commencement Day’ of startdatum.
De opdracht omvat dus vier ‘packages’. Package A bestaat uit alle wegenis- en rioleringswerken, de aanleg van de leidingen voor de nutsvoorzieningen en de verhardings- en omheiningswerken. Ook de installatie van de ARMG rails zit in dit eerste lot. Die zijn nodig om containers automatisch van en naar de terminal te verplaatsen.
Package B omvat de bouw van de 1.200 meter lange kraanbalk, waarop de hijskranen worden geplaatst. De kraanbalk wordt gefundeerd op 403 palen met een diameter van 1,35 meter en een lengte van maar liefst 24 meter. De palen worden tot 9 meter diep in de rotswand geboord. Verder bestaat dit lot uit alle betonnerings- en bekistingswerken.
Package C gaat over de aanleg van alle nutsvoorzieningen voor de gehele site. De bouw van alle gebouwen (kantoorgebouw en onderhoudsateliers) van de terminal en de uitrusting van de tankplaats en luifels zitten in package D. Alle gebouwen worden helemaal afgewerkt en gebruiksklaar opgeleverd.
Alle werken worden uitgevoerd in een samenwerking tussen Aswebo, Aannemingen Van Wellen, Franki Construct en Cosimco (allen uit de Willemen Groep) en enkele lokale partners. Midden februari volgend jaar gaat de eerste spade in de grond. Op 1 september 2018 moeten de werken klaar zijn.
“Grootste opdracht in Afrika”
De bouw van deze enorme terminal is voor Willemen Groep niet het proefstuk op het Afrikaanse continent. Johan Willemen: “Willemen bouwt sinds augustus 2014 in de Congolese hoofdstad Kinshasa aan de nieuwe Belgische ambassade, het allereerste passiefgebouw in Centraal-Afrika. De haven van Tanger is trouwens bekend terrein voor Cosimco, dat al sinds 2014 actief is in Marokko en er een vestiging heeft. Cosimco haalde in die tijd drie projecten binnen in Marokko, waarvan al twee zijn opgeleverd. Deze nieuwe containerterminal voor APM Terminals is dus niet de eerste opdracht voor onze groep in Afrika, maar het is wel veruit de grootste.”
Willemen Infra is een toonaangevende, Belgische wegenbouwer met een regionale aanwezigheid in zowel Vlaanderen als Wallonië. Een belangrijke troef is dat we alle aspecten van het bouwproces in eigen beheer hebben. Bovendien schuwt ons team van 1.000 goed opgeleide en ervaren medewerkers weekend- noch nachtwerk om opdrachten tijdig af te werken. Daarnaast zijn we dankzij onze eigen COPRO-gecertificeerde productie- en recyclagesites één van de belangrijkste producenten voor asfalt en wegenisbeton.