Negen maanden nadat de oude brug over het Albertkanaal in Lummen plaats maakte voor een gloednieuwe hoger exemplaar, is de nieuwe stalen boogbrug als eerste uit cluster 2 open voor het verkeer. De herbouw van deze brug kadert in het project om de doorvaarhoogte van de bruggen over het Albertkanaal te verhogen om zo het vervoer over water te stimuleren.
De oude brug werd eind juni 2020 afgebroken om plaats te maken voor een hoger stalen exemplaar met extra aandacht voor veiligheid en fietspaden. De nieuwe brug is 123 meter lang, 18 meter breed en 23 meter hoog. Op de nieuwe brug zijn er twee rijstroken en vrijliggende fietspaden. Het kanaal onder de brug wordt verbreed tot 86 meter. Ook de jaagpaden onderaan de brug worden verder afgewerkt en zullen als alles verloopt zoals gepland in de loop van april opengesteld worden. De nieuwe brug is op dezelfde locatie gebouwd als de oude brug. Hierdoor moest de brug een negental maanden onderbroken worden voor het verkeer. Fietsers kregen al iets vroeger doorgang.
Doordacht afstemmen van de werken
“Bij het ontwerp van deze nieuwe brug voor Lummen ging veel aandacht naar de voorzieningen voor fietsers,” benadrukt Frieda Brepoels, voorzitter van De Vlaamse Waterweg. “Deze brug was geruime tijd afgesloten voor alle verkeer. Dat leidt natuurlijk tot onvermijdelijke hinder. Het beperken van die hinder was dan ook een belangrijk aandachtspunt tijdens de werken. Mede dankzij goed overleg met de gemeente en Via T Albert bleef deze maximaal beperkt en werden de werkzaamheden doordacht op elkaar afgestemd.”
Fietscomfort
“We hebben heel erg uitgekeken naar de opening. De brug is een belangrijke verbinding in de buurt, zowel voor omwonenden als voor de handelaars in de buurt. En met de start van de vaccinatiecampagne kunnen Lummenaren nu ook via Genenbos vlot naar het vaccinatiecentrum in Heusden-Zolder”, vertelt burgemeester van Lummen Luc Wouters. “Daarnaast zet Lummen zich met dit prachtige bouwwerk extra op de kaart als fietsgemeente: vrijliggende fietspaden en een veilig kruispunt zorgen voor meer veiligheid en comfort voor onze fietsers.”
De nv Via T Albert is een speciaal voor dit project opgerichte vennootschap, die bestaat uit Franki Construct, Willemen Infra, Hye en Aelterman. Het project betreft de verhoging van acht bruggen over het Albertkanaal: Beringen, Paal-Tervant, Meerhout-Vorst, Lummen, Oelegem II (Ranst), Herentals (Herenthoutseweg), Kuringen, Hoogmolenbrug (Schoten). Begin dit jaar werd de eerste cluster met zeven nieuwe bruggen opgeleverd door Via T Albert.
Deze compilatievideo toont in sneltempo de vorderingen die de voorbije week werden gemaakt in Beringen, Oelegem en Lummen.
Willemen Infra is een toonaangevende, Belgische wegenbouwer met een regionale aanwezigheid in zowel Vlaanderen als Wallonië. Een belangrijke troef is dat we alle aspecten van het bouwproces in eigen beheer hebben. Bovendien schuwt ons team van 1.000 goed opgeleide en ervaren medewerkers weekend- noch nachtwerk om opdrachten tijdig af te werken. Daarnaast zijn we dankzij onze eigen COPRO-gecertificeerde productie- en recyclagesites één van de belangrijkste producenten voor asfalt en wegenisbeton.
Franki Construct is gespecialiseerd in de burgerlijke bouwkunde en de (zware) industriebouw en behoort sinds 1998 tot de Willemen Groep.