Dit weekend werd in Meerhout-Vorst de nieuwe stalen boogbrug van het montageterrein naar haar definitieve locatie over het Albertkanaal gevaren en daar geplaatst. De bouw van deze brug kadert in het project om de doorvaarhoogte van alle bruggen over het Albertkanaal te verhogen tot 9,10 m om zo het vervoer over water te stimuleren.
De afgelopen maanden werd heel wat voorbereidend werk gedaan. De boogbrug werd in het werkhuis klaargemaakt en in stukken over het water naar een montageterrein langs het Albertkanaal vervoerd. De brug is immers te groot om over een grote afstand in haar geheel te vervoeren. Op het montageterrein werden de verschillende delen aan elkaar gemonteerd. Tijdens die voormontage werden op beide kanaaloevers ook de landhoofden gebouwd, waarop de brug zal rusten.
De nieuwe brug is op het montageterrein op hoogte gevijzeld. Vanaf zaterdagavond 22u is de brug van het montageterrein naar het ponton gereden met behulp van 4 sets SPMT1-rolwagens. Zondagmorgen is het ponton met de brug van het montageterrein richting landhoofden gevaren. Omstreeks 16 uur lag de nieuwe boogbrug op haar plaats. “De bouw van bruggen over het Albertkanaal blijft verbazen en spreekt altijd tot de verbeelding. Ook nu weer, hier in Meerhout. Het plaatsen van een brug van 1000 ton staal is precisiewerk en vergt heel wat vakmanschap", vertelt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg. “De nieuwe brug is 123 meter lang, 18 meter breed en 22 meter hoog, gemeten vanaf het brugdek. Het kanaal onder de brug wordt verbreed tot 86 meter.”
De komende maanden wordt de brug verder afgewerkt. Ze krijgt twee rijstroken en vrijliggende afgeschermde fietspaden van 1,75 m breed. Als alles volgens planning verloopt zal de nieuwe brug in september worden geopend voor het verkeer. Het einde van de werken is voorzien voor december.
Nieuwe mijlpaal
De brug in Meerhout-Vorst is één van de 8 bruggen over het Albertkanaal die Via T Albert in cluster 2 aanpakt. Eerder leverde het consortium al 7 nieuwe en hogere bruggen op (cluster 1). “Door de doorvaarthoogte onder alle bruggen van het Albertkanaal te verhogen tot 9,10 m stimuleert De Vlaamse Waterweg de binnenvaart en maakt het transporten van schepen tot vier containerlagen mogelijk”, zegt voorzitter Frieda Brepoels. “Met het plaatsen van deze nieuwe boogbrug in Meerhout zijn we alweer een mijlpaal rijker en komen we opnieuw een stapje dichter bij dat doel. Straks zal iedereen de vruchten kunnen plukken van deze capaciteitsuitbreiding van het Albertkanaal.”
Meer info over de brug in Meerhout-Vorst:
https://www.vlaamsewaterweg.be/brug-meerhout-vorst
Bekijk het artikel van VRT NWS.
De nv Via T Albert is een speciaal voor dit project opgerichte vennootschap, die bestaat uit Franki Construct, Willemen Infra, Hye en Aelterman. Het project betreft de verhoging van 8 bruggen over het Albertkanaal: Beringen, Paal-Tervant, Meerhout-Vorst, Lummen, Oelegem II (Ranst), Herentals (Herenthoutseweg), Kuringen, Hoogmolenbrug (Schoten).
Willemen Infra is een toonaangevende, Belgische wegenbouwer met een regionale aanwezigheid in zowel Vlaanderen als Wallonië. Een belangrijke troef is dat we alle aspecten van het bouwproces in eigen beheer hebben. Bovendien schuwt ons team van 1.000 goed opgeleide en ervaren medewerkers weekend- noch nachtwerk om opdrachten tijdig af te werken. Daarnaast zijn we dankzij onze eigen COPRO-gecertificeerde productie- en recyclagesites één van de belangrijkste producenten voor asfalt en wegenisbeton.
Franki Construct is gespecialiseerd in de burgerlijke bouwkunde en de (zware) industriebouw en behoort sinds 1998 tot de Willemen Groep.