De nieuwe brug van de Smisstraat in Muizen (Mechelen) is vanaf vandaag open voor alle verkeer. Het project nam ongeveer een jaar tijd in beslag. De brug werd ingefietst door leerlingen van buurtschool De Puzzel. De Mechelaars mogen zelf een naam kiezen voor de nieuwe brug.
De oorspronkelijke brug dateerde van begin jaren 1900 en was aan vervanging toe. De nieuwe brug is bijna een exacte kopie van de Johnny Ronaldobrug iets verderop aan de Stationsberg in Muizen. Ook die brug werd gebouwd door Franki Construct in opdracht van spoorwegbeheerder Infrabel en de stad Mechelen.
Ongeveer een jaar geleden werden de eerste stalen onderdelen van de brug in een gespecialiseerde werkplaats gemaakt. Eerst werd het stalen geraamte van de brug op de werf in elkaar gezet. Daarna werd het betonnen brugdek en fietspaden gestort. In augustus vorig jaar werd de oude brug afgebroken en werd onmiddellijk gestart met de bouw van een nieuw landhoofd aan de kant van de Leuvensesteenweg. De nieuwe brug is met zijn iets meer dan 30 meter maar half zo lang als de vorige brug. De ruimte tussen het oude en nieuwe landhoofd werd opgevuld met zo’n 4.000 m³ grond.
Half november werd de nieuwe brug “ingereden” met behulp van een rijdend platform. Deze indrukwekkende, hydraulische machine tilde de brug van zo’n 750 ton op en reed ze dan centimeter per centimeter naar zijn definitieve plaats op de landhoofden. Om de brug te kunnen verplaatsen, werd de bovenleiding opzijgeschoven en werden ook honderden metalen platen op de sporen gelegd om ze te beschermen tegen het enorme gewicht van de brug en het rijdend platform. Eens de constructie op zijn plaats lag, kon de afwerking starten en ook de wegeniswerken door de collega’s van Willemen Infra. De metalen boogbrug is 13 meter breed en beschikt over afgescheiden voet- en fietspaden langs beide kanten.
De komende maand wordt gezocht naar een naam voor de brug. De mensen uit Muizen en Mechelen hebben het laatste woord. Zij kunnen via een online stemming de naam kiezen voor de brug.
Willemen Infra est un constructeur de routes belge de premier plan, avec une présence régionale en Flandre et en Wallonie. Un atout important est que nous contrôlons tous les aspects du processus de construction. En outre, nos 1 000 collaborateurs formés et expérimentés n’hésitent pas à travailler le week-end ou la nuit pour achever leurs missions dans les délais. Par ailleurs, grâce à nos propres sites de production et de recyclage certifiés COPRO, nous sommes l’un des principaux fabricants d’asphalte et de béton de route.
Depuis 1998, Franki Construct appartient à Willemen Groep, le plus grand groupe familial de construction en Belgique.