Veilig fietsen langs bruggen en tunnels in Evergem

  • Fietstunnel van Willemen Infra
  • Fietstunnel Evergem
  • Willemen Infra aan de slag in Evergem
  • Fietstunnel in Evergem
  • Fietstunnels en fietsbruggen in Evergem
‹ Prev Next ›

Fietsers kunnen binnenkort in alle veiligheid de fietsbenen strekken in Evergem. Sinds augustus 2021 bouwt Willemen Infra in opdracht van De Werkvennootschap twee nieuwe fietsbruggen en drie fietstunnels over en onder de R4-West om fietsers veilig over de ring en de langslopende spoorweg te loodsen zonder een auto te hoeven kruisen. Op amper een jaar tijd klaart Willemen Infra de klus. 

De fietsbruggen- en tunnels maken deel uit van het project R4WO, waarmee de Vlaamse overheid een vlottere en veiligere R4 rond Gent wil realiseren. Terwijl de werken aan het turboverkeersplein aan het knooppunt  Euro-Silo goed opschieten, startte Willemen Infra afgelopen zomer ook met de volgende knooppunten. De Zandekenbrug verschijnt in Kluizen aan het kruispunt met de Hoogstraat, de Hultjenbrug komt er aan het Ovaal in Wippelgem. Onder het Ovaal komen ook drie nieuwe fietstunnels. Via de Zandekenbrug zal je van en naar het havengebied kunnen fietsen, de Hultjenbrug verbindt het fietsverkeer tussen de woonkernen Wippelgem en Doornzele. Bovendien zullen de bruggen en tunnels zorgen voor een comfortabele aansluiting met andere fietspaden in de buurt, zoals de fietssnelwegen F40 en F401. 

Logistieke uitdaging

Vooral de realisatie van de tunnels plaatst Willemen Infra voor een logistiek huzarenstukje. Elke tunnel wordt namelijk binnen het tijdsbestek van één weekend op zijn plaats geschoven. "We bouwen de tunnel in gewapend beton eerst vlak voor de plek waar hij moet worden doorgeschoven, rustend op een plastic laag zodanig dat hij los ligt", vertelt Yves, coördinator Burgerlijke Bouwkunde bij Willemen Infra. "Vlak voor het weekend wordt de tunnel opgeheven en de schuifbanen klaargezet. Vrijdagavond sluiten we de ring af voor alle verkeer, waarna de tunnel op zijn plek wordt geschoven, zodat maandagochtend doorgaand verkeer opnieuw mogelijk is."

Stalen bruggen

De stalen fietsbruggen worden in mei/juni 2022 geplaatst, in nauwe samenwerking met de staalbouwer uit Spanje. Willemen Infra treft intussen alle voorbereidingen om een vlotte plaatsing mogelijk te maken. "We zijn al volop bezig met het betonneren van de landhoofden en pijlers. Hierbij is de positionering van de draadstangen van groot belang, deze moeten tot op de milimeter juist staan, wat een goede voorbereiding en een kwalitatieve uitvoering vergt. Na deze betonneringswerken kan de stalen brug dan opgebouwd worden", vertelt Yves.

Alle knowhow onder één dak

Willemen Infra heeft ruime ervaring met dergelijke infrastructuurprojecten dus de technische kunde heeft het bedrijf goed in de vingers. De uitdaging zit bij dit project dan ook eerder in de krappe timing. Op een jaar tijd, tegen deze zomer, moeten de bruggen en tunnels klaar zijn voor indienstname. Yves: "De weekends waarin de tunnels op hun plaats worden geschoven, vergen heel wat voorbereiding en ook tijdens het weekend zelf is een uitgekiende planning cruciaal. Wij beschikken over de nodige knowhow, en ook over de machinerie en mankracht om, een project van dergelijke omvang tot een goed einde te kunnen brengen. Voor ons is dit ook een bijzonder leerrijk project aangezien we na de eerste tunnel en brug precies weten wat de beste aanpak is voor de volgende. Dat maakt het ook qua rendement een interessant project."

"Een groot voordeel is dat we alle takken van de wegenbouw, van betonwerk, over burgerlijke bouwkunde, waterdichting, asfaltering en klassieke wegeniswerken in eigen beheer hebben. Dat is niet alleen efficiënt naar onze eigen planning toe, maar komt ook de bouwheer ten goede, die er van op aan kan dat wij het project van a tot z kunnen uitvoeren", besluit Yves. 

Dit artikel verscheen in Grond/Weg/Waterbouw

20 Avril, 2022 - 16:45

Willemen Infra est un constructeur de routes belge de premier plan, avec une présence régionale en Flandre et en Wallonie. Un atout important est que nous contrôlons tous les aspects du processus de construction. En outre, nos 1 000 collaborateurs formés et expérimentés n’hésitent pas à travailler le week-end ou la nuit pour achever leurs missions dans les délais. Par ailleurs, grâce à nos propres sites de production et de recyclage certifiés COPRO, nous sommes l’un des principaux fabricants d’asphalte et de béton de route.