Zondag werd de nieuwe brug over het Albertkanaal in Paal-Tervant van het montageterrein naar haar nieuwe vaste locatie gevaren en op haar plaats gelegd. Het is één van de bruggen die we samen met Hye en Aelterman herbouwen naar een doorvaarthoogte van 9,10 meter. De Vlaamse Waterweg wil zo de toegankelijkheid van het kanaal verbeteren voor binnenschepen en de containervaart bevorderen.
De afgelopen maanden werd heel wat voorbereidend werk gedaan. De stalen boogbrug werd in het werkhuis klaargemaakt en in stukken naar een montageterrein langs het Albertkanaal vervoerd. De brug is immers te groot om over een grote afstand in haar geheel te vervoeren. Op het montageterrein werden de verschillende delen aan elkaar gemonteerd. Tijdens die voormontage werden op beide kanaaloevers ook de landhoofden gebouwd, waarop de brug zal rusten.
“Omdat de nieuwe brug op dezelfde plaats als de huidige brug wordt gebouwd is de Beverlosesteenweg sinds 6 september 2021 voor negen maanden onderbroken om de bestaande vierendeelbrug te kunnen vervangen. Op 12 september 2021 werd de oude brug afgebroken. En vandaag is de nieuwe brug vakkundig op de landhoofden geplaatst”, zegt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg.
Met de nodige precisie werd de 1000 ton stalen boogbrug op haar definitieve plaats gelegd. Daarmee is een belangrijke mijlpaal bereikt en is de laatste rechte lijn naar oplevering ingezet. “De brug wordt nu verder afgewerkt zodat ze zonder tegenslagen tegen midden juni 2022 open kan voor het verkeer”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. De nieuwe brug heeft een lengte van 122 meter met een boog van 22 meter hoog. Ze krijgt in beide rijrichtingen één rijstrook voor het gemotoriseerd verkeer en brede fietspaden afgescheiden van de rijweg. Het einde van de werken is voorzien in de zomer.
15 meest complexe bruggen
De brug in Paal-Tervant is één van de 15 meest complexe bruggen die gebundeld werden in twee aparte PPS-projecten. De bruggen worden in een DBFM-formule herbouwd door Via T Albert, een consortium rond Franki Construct en Willemen Infra. Cluster 1 met in totaal zeven bruggen liep van 2017 tot 2020. Cluster 2 met nog eens acht bruggen startte in april 2019 en loopt nog tot de zomer. Intussen zijn al zes bruggen uit cluster 2 open voor het verkeer. “In 2023 zullen de eerste schepen met vier lagen containers over het Albertkanaal varen”, aldus nog minister Peeters.
Willemen Infra est un constructeur de routes belge de premier plan, avec une présence régionale en Flandre et en Wallonie. Un atout important est que nous contrôlons tous les aspects du processus de construction. En outre, nos 1 000 collaborateurs formés et expérimentés n’hésitent pas à travailler le week-end ou la nuit pour achever leurs missions dans les délais. Par ailleurs, grâce à nos propres sites de production et de recyclage certifiés COPRO, nous sommes l’un des principaux fabricants d’asphalte et de béton de route.
Depuis 1998, Franki Construct appartient à Willemen Groep, le plus grand groupe familial de construction en Belgique.