Sinds zondag is de nieuwe stalen boogbrug aan de Overdemerstraat in Kuringen open voor het verkeer. Het is één van de bruggen over het Albertkanaal die we samen met Hye en Aelterman herbouwen naar een doorvaarthoogte van 9,10 meter. Op die manier wil De Vlaamse Waterweg de toegankelijkheid van het kanaal verbeteren voor binnenschepen en de containervaart bevorderen.
Negen maanden geleden verdween de oude brug en maakte ze plaats voor een gloednieuw hoger exemplaar op exact dezelfde locatie. De nieuwe brug heeft een lengte van 123 meter, is 18 meter breed en de brugboog is 23 meter hoog. De brug heeft twee rijstroken en twee fietspaden die zijn afgescheiden van het wegverkeer. Het kanaal onder de brug is verbreed tot 86 meter.
“Met deze nieuwe hogere brug bieden we niet alleen een alternatief voor het vrachtvervoer over de weg. Ook de actieve weggebruiker vaart wel bij deze nieuwe fietsvriendelijke brug. Vrijliggende brede fietspaden zorgen voor meer veiligheid en comfort voor onze fietsers”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.
Sneller klaar dan verwacht
“Deze brug is een belangrijke verbinding voor de buurt. Ik ben dan ook bijzonder trots op het werfteam en de goede samenwerking tussen onze eigen medewerkers en de aannemer. We openen de brug zelfs iets sneller dan verwacht”, vertelt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg. “De brug was geruime tijd afgesloten voor alle verkeer. Dan leidt natuurlijk tot onvermijdelijke hinder. Het beperken van die hinder was dan ook een belangrijk aandachtspunt tijdens de werken. Mede dankzij goed overleg met de stad en het aannemersconsortium bleef deze maximaal beperkt en werden de werkzaamheden doordacht op elkaar afgestemd.”
15 meest complexe bruggen
De brug in Kuringen is één van de 15 meest complexe bruggen die gebundeld werden in twee aparte PPS-projecten. De bruggen worden in een DBFM-formule herbouwd door Via T Albert, een consortium rond Franki Construct en Willemen Infra. Cluster 1 met in totaal zeven bruggen liep van 2017 tot 2020. Cluster 2 met nog eens acht bruggen startte in april 2019 en loopt nog tot de zomer. Intussen zijn al zes bruggen uit cluster 2 open voor het verkeer. “In 2023 zullen de eerste schepen met vier lagen containers over het Albertkanaal varen”, aldus nog minister Peeters.
Willemen Infra est un constructeur de routes belge de premier plan, avec une présence régionale en Flandre et en Wallonie. Un atout important est que nous contrôlons tous les aspects du processus de construction. En outre, nos 1 000 collaborateurs formés et expérimentés n’hésitent pas à travailler le week-end ou la nuit pour achever leurs missions dans les délais. Par ailleurs, grâce à nos propres sites de production et de recyclage certifiés COPRO, nous sommes l’un des principaux fabricants d’asphalte et de béton de route.
Depuis 1998, Franki Construct appartient à Willemen Groep, le plus grand groupe familial de construction en Belgique.