De oude kanaalbrug in Beringen, waar vorige maand nog verkeer overheen reed, is niet meer. Ze werd afgelopen weekend volledig gesloopt. Het verkeer rijdt ondertussen gewoon verder over de gloednieuwe stalen boogbrug die sinds 3 september in gebruik is.
De brug in Beringen is één van de bruggen die we in opdracht van De Vlaamse Waterweg aanpakken om de capaciteit van het Albertkanaal te verhogen. “Door de doorvaarthoogte te verhogen tot 9,10 worden transporten door schepen met vier containerlagen mogelijk vanaf 2023. Met deze werken bieden we bedrijven nog betere kansen om de waterweg in te schakelen in hun logistieke keten”, legt Frieda Brepoels, voorzitter van De Vlaamse Waterweg, uit.
Na de opbraak van het wegdek zijn de effectieve sloopwerken zondagmorgen om 6 uur gestart. Eerst hebben twee enorme hydraulische hijskranen de middenoverspanning gedemonteerd. De betonnen balken zijn één voor één weggenomen. Daarvoor werden zaagsnedes gemaakt aan de uiteinden van elke balk. Elk brugdeel is vervolgens op de oevers gelegd en daar verder verpulverd tot puin. De werken verliepen uitermate vlot. Om 13.30 uur lag de laatste balk op de oever. De komende dagen worden de overige bovenbouw en de landhoofden op beide oevers gesloopt.
De werken aan de kanaalbrug in Beringen lopen volledig volgens de vooropgestelde planning. “Werken zonder hinder is niet mogelijk. Maar dankzij goed overleg met de stad Beringen, het aannemersconsortium en andere partners werden de werkzaamheden doordacht op elkaar afgestemd en werd de hinder zo maximaal beperkt. Door de nieuwe brug hier naast de oude brug te bouwen kon het verkeer tijdens de werken steeds over het Albertkanaal”, vertelt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg.
De openstelling van de nieuwe brug en de afbraak van de oude brug betekent nog niet het einde van dit project. De komende maanden worden ook de kades en de jaagpaden onder de brug nog verder afgewerkt. De werken zijn voorzien om in juli 2022 klaar te zijn.
Brug Paal-Tervant
Een beetje verderop werd tijdens hetzelfde weekend het brugdek voor de nieuwe brug in Paal-Tervant via het water aangevoerd naar het montageterrein langs het jaagpad (zie laatste foto). Na de assemblage en het bouwen van de nieuwe landhoofden wordt de nieuwe brug in maart 2022 ingevaren. De openstelling van de brug staat gepland voor juni 2022, waarna de omgeving verder wordt aangelegd. Ook het einde van die werken is voorzien in de zomer van 2022.
Compilatievideo
Zowel BR42 Herentals-Herenthout, BR24 Beringen als BR26 Paal-Tervant zijn ondertussen afgebroken. De eerste twee werden reeds vervangen door nieuwe bruggen en opengesteld voor het verkeer. In Schoten en Paal werden de nieuwe brugdelen aangeleverd voor assemblage op het montageterrein. Bekijk de compilatievideo
Willemen Infra est un constructeur de routes belge de premier plan, avec une présence régionale en Flandre et en Wallonie. Un atout important est que nous contrôlons tous les aspects du processus de construction. En outre, nos 1 000 collaborateurs formés et expérimentés n’hésitent pas à travailler le week-end ou la nuit pour achever leurs missions dans les délais. Par ailleurs, grâce à nos propres sites de production et de recyclage certifiés COPRO, nous sommes l’un des principaux fabricants d’asphalte et de béton de route.
Depuis 1998, Franki Construct appartient à Willemen Groep, le plus grand groupe familial de construction en Belgique.