[TIMELAPSE VIDEO] Plaatsing nieuwe spoorwegbrug in Zottegem is huzarenklus

‹ Prev Next ›

De nieuwe spoorwegbrug in de Erwetegemstraat in Zottegem is afgelopen weekend met succes geplaatst. Het plaatsen van de brug was het hoogtepunt van de werken van Willemen Infra die al maanden aan de gang zijn en nog tot november zullen duren. 

De nieuwe spoorwegbrug moet leiden tot meer veiligheid en een vlottere doorstroming van het verkeer. Eind mei werd de oude tunnel afgesloten. De nieuwe tunnel werd ter plaatse gemaakt. Hij is een stuk breder dan de oude, die niet toeliet dat twee wagens elkaar kruisten. Ook de trottoirs zullen breder zijn. Het afgelopen weekend werd de klok rond gewerkt. Vrijdag werden de sporen van de spoorlijn Geraardsbergen-Zottegem doorgesneden en werd de talud uitgegraven.

Zaterdagvoormiddag werd de tunnel die nog naast de talud stond, opgekrikt en met wagentjes op z'n plaats gereden. De rest van het weekend werd de talud hersteld en werden nieuwe sporen aangelegd. Om veiligheidsredenen was er geen treinverkeer mogelijk op de naburige lijn tussen Oudenaarde en Zottegem. De overvloedige regen in de nacht van vrijdag op zaterdag dreigde even roet in het eten te gooien, maar gelukkig was er genoeg reserve ingebouwd in de planning.

De brugkoker kost 812.000 euro en weegt 780 ton. Hij is vijftien meter lang, acht meter breed en 4,5 meter hoog. Het bouwen van de nieuwe spoorwegbrug heeft twee maanden geduurd. Dat gebeurde trouwens op de werf zelf. De spectaculaire werken lokten heel wat buurtbewoners. De komende maanden worden nieuwe rioleringen en nutsvoorzieningen aangelegd en daarna de nieuwe weg. In november wordt de brug vervolgens geopend voor verkeer.

Bekijk de reportage van TV Oost

 

21 Juin, 2019 - 15:45

Willemen Infra est un constructeur de routes belge de premier plan, avec une présence régionale en Flandre et en Wallonie. Un atout important est que nous contrôlons tous les aspects du processus de construction. En outre, nos 1 000 collaborateurs formés et expérimentés n’hésitent pas à travailler le week-end ou la nuit pour achever leurs missions dans les délais. Par ailleurs, grâce à nos propres sites de production et de recyclage certifiés COPRO, nous sommes l’un des principaux fabricants d’asphalte et de béton de route.