Vaktijdschrift Grond/Weg/Waterbouw brengt in zijn jongste uitgave een artikel over de nieuwe betonverharding die Aswebo aanbracht op de luchthaven van Oostende-Brugge. De werken zijn gestart op 15 mei 2014, eind augustus was de klus geklaard.
Op de Internationale Luchthaven Oostende-Brugge is het al meer dan zestig jaar een komen en gaan van allerhande vracht- en passagiersvliegtuigen. Aangezien bepaalde delen van de luchthaveninfrastructuur dateren uit de Tweede Wereldoorlog, was er nood aan vernieuwingswerken. Aswebo heeft op het 5.000 m² grote verbindingsplatform tussen de bestaande en de voormalige runway een nieuwe verharding in verdeuvelde betonplaten aangelegd.
Aan vernieuwing toe
De luchthaven fungeerde tijdens WOII als een Duitse start- en landingsbasis en speelde een belangrijke rol in het luchtgevecht met de Engelsen. Na de oorlog evolueerde ze tot een internationale luchthaven die vooral in de jaren 60 floreerde. In 1968 kreeg de luchthaven haar huidige gedaante via een grootscheepse uitbreiding met de aanleg van een nieuwe runway en de bouw van een nieuw luchthavencomplex. Behalve een verlenging van de nieuwe start- en landingsbaan heeft de luchthaven van Oostende-Brugge sindsdien geen grote structurele ingrepen meer ondergaan. Vooral het verbindingsplatform tussen de bestaande en voormalige start- en landingsbaan was aan vervanging toe.
Betonplaten met hoekwapening
Aswebo legde een nieuwe verharding aan die volledig onder de helling ligt. Verdeuvelde betonplaten met hoekwapening vangen het gewicht van de vliegtuigen en de dwarskrachten voortaan zonder problemen op. “Voor de luchthaven was dit een zeer ingrijpende operatie. Grote toestellen kunnen niet draaien op de runway, en dus moest er naast de start- en landingsbaan allereerst een extra draaiplatform aangelegd worden. Pas wanneer dit klaar was, konden we de verharding op het verbindingsplatform vernieuwen”, legt projectleider Robert Lescrauwaet uit.
Knap resultaat
“De ondergrond is gestabiliseerd met kalkcement (30 cm)”, gaat Lescrauwaet verder. “Daarop zijn een 25 cm dikke laag mager beton, een 5 cm dikke sandwichlaag in asfalt en een 25 cm dikke toplaag in verdeuveld beton aangelegd. In het platform zijn ook overrijdbare goten met verholen roostergoten verwerkt. Dit maakt dat de betonverharding is opgedeeld in verschillende vlakken. Al bij al heeft dit alles goed drie maanden in beslag genomen. Het resultaat oogt mooi, dus zowel wij als de directie van de luchthaven zijn zeer tevreden.”