Vanochtend gaf Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) het startschot voor de heraanleg van de Hasseltse Koning Boudewijnlaan. Het is de eerste ingreep op de HOV-lijn tussen Hasselt en Maasmechelen, een onderdeel van het Spartacusplan. Tussen de Elfde Liniestraat en de Voorstraat krijgt de Koning Boudewijnlaan een totale herinrichting. De werken die Willemen Infra er zal uitvoeren in opdracht van De Werkvennootschap, duren naar verwachting tot begin 2024.
De werken kaderen in de aanleg van het nieuw trambustracé tussen Hasselt en Maasmechelen. Dit is het startschot in de realisatie van hoogwaardig openbaar vervoer tussen beide steden. Om de elektrische trambus zo snel mogelijk te kunnen inzetten, worden eerst een aantal quick wins uitgevoerd. De heraanleg van de Koning Boudewijnlaan in Hasselt is er de eerste van.
De Koning Boudewijnlaan wordt over de volledige breedte vernieuwd. Op de weghelft langs de oude brandweerkazerne legt Willemen Infra een dubbelrichtingsfietspad en vrije busbanen aan. In elke rijrichting krijgt de trambus twee smalle betonsporen in een groene bedding.
Aan de kant van het zwembad leggen we een dubbelrichtingsfietspad en een breed voetpad aan. Voor het gemotoriseerd verkeer voorzien we hier opnieuw één rijstrook per richting.
De hele ingreep transformeert de Koning Boudewijnlaan tot een aangename en veilige omgeving voor fietsers en voetgangers. De langsparkeerstrook wordt omgevormd tot een fiets- en wandelboulevard die met een bomenrij en groenzone afgescheiden wordt van het autoverkeer.
De hinder voor het verkeer wordt beperkt gehouden door de uitwerking van een slimme fasering. De Koning Boudewijn blijft tijdens de werken immers steeds open in beide richtingen.
Bekijk de reportage van TV Limburg.
Willemen Infra est un constructeur de routes belge de premier plan, avec une présence régionale en Flandre et en Wallonie. Un atout important est que nous contrôlons tous les aspects du processus de construction. En outre, nos 1 000 collaborateurs formés et expérimentés n’hésitent pas à travailler le week-end ou la nuit pour achever leurs missions dans les délais. Par ailleurs, grâce à nos propres sites de production et de recyclage certifiés COPRO, nous sommes l’un des principaux fabricants d’asphalte et de béton de route.