Nieuwe Hoogmolenbrug over Albertkanaal in Schoten is geplaatst

Prev Next

De nieuwe Hoogmolenbrug in Schoten is zondag van het montageterrein naar haar nieuwe vaste locatie gevaren en daar op haar plaats gelegd. De staalconstructie van ongeveer 1.000 ton heeft een lengte van 128 meter en een boog van 22 meter hoog.

Met bijna 40 miljoen ton vervoerde goederen per jaar is het Albertkanaal de belangrijkste waterweg in Vlaanderen. De Vlaamse Waterweg wil alle bruggen over het Albertkanaal verhogen tot een doorvaarthoogte van 9,10 meter om binnenscheepvaart tot vier lagen containers mogelijk te maken. Op die manier kunnen meer vrachtwagens van de weg worden gehaald. Ter vergelijking: de huidige Hoogmolenbrug is slechts 7 meter hoog.

Indrukwekkend huzarenstukje

“Na maanden van voorbereidende werken werd de nieuwe Hoogmolenbrug naar haar definitieve locatie gevaren, zo’n 250 meter verder richting Antwerpen ten opzichte van de bestaande brug”, vertelt Frieda Brepoels, voorzitter van De Vlaamse Waterweg. “De stalen constructie van de nieuwe brug werd gemonteerd op een terrein langs de Metropoolstraat. Zaterdagavond is de brug op het ponton gereden en opgevijzeld. Zondagochtend is ze naar de nieuwe landhoofden gebracht en daar minutieus gepositioneerd. Een indrukwekkend huzarenstukje! Rond de middag was de operatie afgerond.”

Brug voor fietsers, automobilisten én dieren

De brug krijgt in beide rijrichtingen één rijstrook voor het gemotoriseerd verkeer en een tweerichtingsfietspad van vier meter breed, die volledig afgescheiden is van de rijweg. Er wordt ook voorzien in een ecopassage van drie meter. “De nieuwe brug biedt comfort aan alle weggebruikers: fietsers, automobilisten en zelfs dieren. Bovendien zal de verhoogde brug het watergebonden transport stimuleren en het centrum van Schoten ontlasten van (zwaar) verkeer”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

“Nu de Hoogmolenbrug op haar plaats ligt, kan de fundering voor de rijweg worden aangelegd, kunnen de nutsleidingen worden gelegd om vervolgens de rijbaan, het fietspad en de ecostrook aan te leggen. Verder wordt ook een nieuw kruispunt aangelegd om de nieuwe brug aan te sluiten op de Metropoolstraat. De openstelling van de nieuwe Hoogmolenbrug is voorzien begin juni. Tot die tijd kan men nog over de huidige brug blijven rijden. Daarna wordt de oude brug afgebroken”, vertelt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg.

15 meest complexe bruggen

De Hoogmolenbrug is één van de 15 meest complexe bruggen die gebundeld werden in twee aparte PPS-projecten. De bruggen worden in een DBFM-formule herbouwd door Via T Albert, een consortium rond Franki Construct en Willemen Infra. Cluster 1 met in totaal 7 bruggen liep van 2017 tot 2020. Cluster 2 met nog eens 8 bruggen startte in april 2019 en loopt nog tot de zomer. Intussen zijn al vijf bruggen uit cluster 2 open voor het verkeer. “In 2023 zullen de eerste schepen met vier lagen containers over het Albertkanaal varen”, aldus nog minister Peeters.

Bekijk de reportage op ATV
Bekijk de video

 

17 Janvier, 2022 - 11:30

Willemen Infra est un constructeur de routes belge de premier plan, avec une présence régionale en Flandre et en Wallonie. Un atout important est que nous contrôlons tous les aspects du processus de construction. En outre, nos 1 000 collaborateurs formés et expérimentés n’hésitent pas à travailler le week-end ou la nuit pour achever leurs missions dans les délais. Par ailleurs, grâce à nos propres sites de production et de recyclage certifiés COPRO, nous sommes l’un des principaux fabricants d’asphalte et de béton de route.

Depuis 1998, Franki Construct appartient à Willemen Groep, le plus grand groupe familial de construction en Belgique.