Druk afgelopen weekend voor onze bruggenbouwers

Prev Next

Afgelopen zondag is in Kuringen (Hasselt) de nieuwe stalen brug over het Albertkanaal naar haar plaats gebracht. Wat verderop is ook de oude brug van Oelegem afgebroken. De nieuwe brug daar is sinds eind oktober in gebruik.

De Vlaamse Waterweg staat voor de uitdaging alle bruggen over het Albertkanaal ten laatste in 2022 te verhogen tot een doorvaarthoogte van 9,10 meter. De meest complexe bruggen – 15 in totaal – werden gebundeld in twee aparte PPS-projecten, waarbij de bruggen in een DBFM-formule worden herbouwd door een consortium rond Franki Construct en Willemen Infra.

Cluster 1 met in totaal 7 bruggen liep van 2017 tot 2020. Cluster 2 met nog eens 8 bruggen startte in april 2019 en loopt nog tot de zomer van volgend jaar. Intussen zijn al vijf bruggen uit cluster 2 open voor het verkeer. “De bouw van deze bruggen kadert in de verdere uitbouw van het Albertkanaal als belangrijke transportader. Vanaf 2023 zullen de eerste schepen met vier lagen containers over het Albertkanaal kunnen varen. Dit weekend zijn we weer een stapje dichter bij dat einddoel” , aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

Kuringen

Op 27 juni is de oude brug in Kuringen (Hasselt) afgebroken om plaats te maken voor de nieuwe brug op dezelfde locatie. Die werd de voorbije maanden samengesteld op het montageterrein langs het jaagpad aan de Albertkanaalstraat iets verderop in Stokrooie. Na de assemblage en het bouwen van de nieuwe landhoofden werd de nieuwe brug zondag ingevaren. Alles verliep vlot en omstreeks 17u30 kon de scheepvaart opnieuw door.
Frieda Brepoels, voorzitter De Vlaamse Waterweg: “Een invaaroperatie is altijd een technisch hoogstandje. Met de nodige precisie werd de 1000 ton stalen boogbrug op haar definitieve plaats gelegd. Je kan je voorstellen dat dat met een bruglengte van 123 meter en een brugbreedte van 18 meter helemaal geen evidentie was. Nu de brug op z’n plaats ligt, is een belangrijke mijlpaal bereikt en is de laatste rechte lijn naar oplevering ingezet. De brug wordt nu verder afgewerkt zodat ze tegen maart 2022 open kan voor het verkeer.”

Oelegem

Ook de werken aan de brug langs de Jozef Simonslaan in Oelegem (Ranst) kwamen zondag in een nieuwe fase. In juni is de nieuwe stalen boogbrug stroomafwaarts naast de oude brug gebouwd. Zo kon de oude brug als omleidingsweg dienen tijdens de bouw van de nieuwe brug. Sinds donderdag 28 oktober kan het verkeer over de nieuwe brug rijden. “Daarna zijn de voorbereidingen gestart voor de afbraak van de oude brug. Zondag werd de brug geleidelijk afgebroken door het één voor één verwijderen van de losgemaakte betonbalken met behulp van twee 500-tons telescopische kranen. Voordeel bij deze manier van werken is dat er geen brokstukken in het kanaal vallen en ook de geluidshinder beperkt blijft”, aldus projectleider Bert.

“Ik ben bijzonder trots op het werfteam en de goede samenwerking tussen onze eigen medewerkers en de aannemer. De afbraakwerken verliepen erg vlot. De hele afbraakoperatie is in een 6-tal uur afgerond. Zondag om 12 uur kon iedereen weer naar huis”, vertelt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg.

De komende maanden worden ook de kades en jaagpaden onder de brug nog verder afgewerkt. De werken zullen tegen de zomervakantie van 2022 klaar zijn.
 

16 Novembre, 2021 - 14:45

Willemen Infra est un constructeur de routes belge de premier plan, avec une présence régionale en Flandre et en Wallonie. Un atout important est que nous contrôlons tous les aspects du processus de construction. En outre, nos 1 000 collaborateurs formés et expérimentés n’hésitent pas à travailler le week-end ou la nuit pour achever leurs missions dans les délais. Par ailleurs, grâce à nos propres sites de production et de recyclage certifiés COPRO, nous sommes l’un des principaux fabricants d’asphalte et de béton de route.

Depuis 1998, Franki Construct appartient à Willemen Groep, le plus grand groupe familial de construction en Belgique.