In Mechelen wordt sinds een jaar volop gebouwd aan een nieuwe spoorbypass van 3,2 kilometer lang. Daarnaast komt er een nieuwe verbindingsweg tussen Mechelen-Zuid en de N15 aan de Nekkerhal in het noorden van de stad. Vanuit de Willemen Groep werken Franki Construct en De Waal Palen mee aan wat 'de grootste werf ooit in Mechelen' wordt genoemd.
Binnen enkele jaren rijden we op de tangent van de Leuvensesteenweg naar het Douaneplein, onder de spoorlijn Mechelen-Leuven door. De spoorbypass betekent een capaciteitsuitbreiding van het Mechelse station en zorgt ervoor dat treinen over twee sporen met een snelheid van 160 km/u door Mechelen-Centraal kunnen rijden. Vandaag is dat nog maximaal 100 km/u. De spoorbypass zal aansluiten op de lijn Schaarbeek-Mechelen in de middenberm van de E19 en de Diabolo-verbinding met de luchthaven van Zaventem. Het moet zorgen voor een vlottere doorstroming van het treinverkeer tussen Brussel, Mechelen, Antwerpen en Nederland.
Tijdens het laatste weekend van juni werd een tijdelijk brugdek onder de huidige sporen geschoven, zodat er in een latere fase een ondertunneling gemaakt kan worden. Om diezelfde reden werden er eerder al paalconstructies uitgevoerd. Vier brugdekken van elk 40 ton werden met speciale kranen verplaatst. De sporen werden tijdelijk weggenomen en op vooraf bepaalde plaatsen werden 8 ton zware geprefabriceerde funderingsblokken aangebracht. De tijdelijke brugdekken zijn elk 19 meter lang, 2,5 meter breed en 60 centimeter hoog. Ze werden in speciale ateliers geprefabriceerd en dan naar de werf aan het Douaneplein gebracht. De video bovenaan brengt een verslag van deze spectaculaire werkzaamheden.Â
Meer info over de spoorbypass en verbindingsweg of tangent vind je op de projectwebsite Mechelen in beweging. Tegen eind 2017 moeten de spoorbypass en tangent klaar zijn.
Â