Plasticvanger houdt het Doeldok schoon

‹ Prev Next ›

Vanaf het najaar zal een experimentele plasticvanger meehelpen afval uit de Antwerpse haven te verwijderen. Het toestel komt te liggen in het Doeldok, naast onze asfaltcentrale. Willemen Infra stelt zijn terreinen maar wat graag ter beschikking voor de montage die twee weken zal duren en voor de periodieke ledigingen. Het toestel wordt ook bevestigd aan de kaaimuur van de centrale.

In de haven van Antwerpen wordt jaarlijks zo’n 100 ton afval uit het water gehaald. De opruimploegen en de afvalboot Condor krijgen over enkele maanden hulp van een experimentele plasticvanger. Die wordt ingezet op gevaarlijke en minder goed bereikbare plaatsen in de meest noordelijke hoek van het Doeldok. Door de zuidwestenwind spoelt op die plaats heel wat afval aan. Als de wind draait, verhindert een terugslagklep dat het afval opnieuw uit het ponton drijft.

De drijvende plasticvanger is grotendeels opgebouwd uit gerecycleerde materialen en verzamelt groot en klein afval in een vergaarbak van 8 m³. Het toestel is volledig passief en rekent dus op de hulp van wind, water en zwaartekracht. Het ponton zelf meet 10 bij 3 meter en beschikt over een smalle drijvende arm van 100 meter die anderhalve meter diep het water in gaat. Het afval wordt via de arm naar een opvangmond van het ponton gedreven, waar het met een ‘trapsysteem’ al meteen wordt gesorteerd op grootte. De plasticvanger kan afval aan van 1 mm tot 1 m³.

Vier keer per jaar wordt de plasticvanger geledigd, wat dus telkens zal gebeuren vanop de terreinen van Willemen Infra. Een kraanwagen hijst dan vanop de kade de modulaire bakken op en brengt het afval weg. Hiermee onderscheidt deze plasticvanger zich van andere soortgelijke vangers die vaak met een schip of een visnet werken om het afval weg te halen. Het vaartuig werd door het Nederlandse Allseas Engineering ontwikkeld in opdracht van het Havenbedrijf Antwerpen.

 

22 Août, 2019 - 16:00

Willemen Infra est un constructeur de routes belge de premier plan, avec une présence régionale en Flandre et en Wallonie. Un atout important est que nous contrôlons tous les aspects du processus de construction. En outre, nos 1 000 collaborateurs formés et expérimentés n’hésitent pas à travailler le week-end ou la nuit pour achever leurs missions dans les délais. Par ailleurs, grâce à nos propres sites de production et de recyclage certifiés COPRO, nous sommes l’un des principaux fabricants d’asphalte et de béton de route.