Op vrijdag 17 juni is de nieuwe brug over het Albertkanaal in Paal-Tervant feestelijk geopend. Het is één van de bruggen die we samen met Hye en Aelterman herbouwen naar een doorvaarthoogte van 9,10 meter om de containervaart op het kanaal te bevorderen. Het werd een volksfeest op de brug, met ook de inhuldiging van een monument als eerbetoon aan de oude vierendeelbrug.
De oude brug werd afgebroken in september 2021, in maart werd de nieuwe 1.000 ton zware stalen boogbrug ingevaren en op de landhoofden geplaatst. Ze heeft een lengte van 122 meter en een boog van 22 meter hoog. Nu is ze dus klaar voor ingebruikname door alle verkeer. De nieuwe brug heeft in beide rijrichtingen één rijstrook voor het gemotoriseerd verkeer. Fietsers beschikken over brede gescheiden fietspaden.
Tijdens de werken kende de Paalsesteenweg heel wat extra drukte. Nu het verkeer weer over de brug kan, zullen autobestuurders zich vlotter kunnen verplaatsen van Paal naar Beverlo en omgekeerd. “Wij zijn bijzonder trots op het werfteam en de goede samenwerking tussen onze eigen medewerkers en de aannemer”, zegt gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg Chris Danckaerts. “Ook aan de buurtbewoners van de brug wil ik graag mijn dank uiten. Een brugverhoging is een bijzonder intensief proces waarin plaatselijke hinder niet vermeden kan worden. Flexibiliteit van de buurtbewoners is dan ook erg belangrijk voor een vlot verloop.”
15 meest complexe bruggen
De brug in Paal-Tervant is één van de 15 meest complexe bruggen die gebundeld werden in twee aparte PPS-projecten. De bruggen worden in een DBFM-formule herbouwd door Via T Albert, een consortium rond Franki Construct en Willemen Infra. Cluster 1 met in totaal zeven bruggen liep van 2017 tot 2020. Cluster 2 met nog eens acht bruggen startte in april 2019 en loopt nog tot de zomer. Intussen zijn al 7 bruggen uit cluster 2 open voor het verkeer. “In 2023 zullen de eerste schepen met vier lagen containers over het Albertkanaal varen”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.
Willemen Infra is a leading, Belgian road construction company with a regional presence in both Flanders and Wallonia. An important asset is that we have all aspects of the construction process under our own management and thus fully control the execution. Moreover, our team of 1,000 well-trained and experienced employees are willing to work at night and over the weekend to make sure they get everything done in time. In addition, thanks to our own COPRO-certified production and recycling sites, we are one of the leading producers for asphalt and road concrete.
Since 1998 Franki Construct has been part of Willemen Groep, the largest family construction group in Belgium.