Afgelopen weekend werd de nieuwe stalen boogbrug in Eigenbilzen ingevaren en geplaatst. Het is één van de 15 bruggen die Via T Albert (Willemen Infra, Franki Construct, Aelterman en Hye) in opdracht van De Vlaamse Waterweg herbouwt om de capaciteit van het Albertkanaal te verhogen. Daarmee zijn alle bruggen uit cluster 1 geplaatst.Â
Het Albertkanaal is vanuit economisch standpunt de belangrijkste waterweg in Vlaanderen. Jaarlijks wordt zo’n 40 miljoen ton aan goederen vervoerd over dit kanaal. Dat is het equivalent van zo’n twee miljoen vrachtwagens per jaar of 8.000 per dag die vandaag dus niet over onze wegen rijden.
Om de binnenvaart over het Albertkanaal nog aantrekkelijker te maken investeert De Vlaamse Waterweg in de verhoging van de bruggen tot een doorvaarhoogte van 9,10 m. Het verhoogt het rendement van de binnenvaart en zorgt voor een bijkomende boost voor de containervaart. Bovendien wordt ook de toegankelijkheid van het kanaal voor kustvaart en voor het transport van grote ondeelbare elementen vergroot.
Ook de brug in Eigenbilzen werd dus vervangen door een hogere stalen boogbrug op dezelfde locatie. De oude brug werd begin maart al afgebroken om plaats te maken voor de boogbrug. De staalstructuur voor de nieuwe brug werd voorbereid in een atelier en daarna geassembleerd op een montageterrein langs het Albertkanaal. Afgelopen weekend werd de brug met een totale overspanning van 123 meter van het montageterrein op een ponton gereden en naar haar nieuwe vaste plaats gevaren. Honderden toeschouwers volgden de werken vanop een veilige kijklocatie.
De komende maanden krijgt de brug een betonnen wegdek en volgt ook de verdere aanleg aan weerszijden van de brug samen met de opritten. Als alles volgens planning verloopt zal de nieuwe brug eind dit jaar nog worden geopend voor het verkeer. Meer info: https://www.vlaamsewaterweg.be/brug-eigenbilzen
Met deze brug in Eigenbilzen zijn nu alle 7 nieuwe bruggen uit cluster 1 geplaatst. Vandaag en gisteren werden de bruggen in Stokrooie en Ham opengesteld voor het verkeer. De bruggen in Zutendaal en Eindhout zijn al langer in gebruik.Â
Â
Willemen Infra is a leading, Belgian road construction company with a regional presence in both Flanders and Wallonia. An important asset is that we have all aspects of the construction process under our own management and thus fully control the execution. Moreover, our team of 1,000 well-trained and experienced employees are willing to work at night and over the weekend to make sure they get everything done in time. In addition, thanks to our own COPRO-certified production and recycling sites, we are one of the leading producers for asphalt and road concrete.
Since 1998 Franki Construct has been part of Willemen Groep, the largest family construction group in Belgium.