Begin oktober startte Willemen op de werf ’t Veer in Tielrode met een test van een hybride battery pack om de werf van stroom te voorzien. De geteste battery pack biedt een stroomsterkte van 100A.
Deze hybride oplossing van Locquet Power & Light biedt een aantal voordelen ten opzichte van de courant gebruikte dieselgeneratoren. Een dieselgenerator draait vaak nodeloos lang terwijl vaak maar een fractie van hun totale vermogen gebruikt wordt. Dit is niet alleen inefficiënt, het zorgt ook voor onnodig brandstofverbruik, extra CO²-uitstoot, roetvorming en geluidsoverlast.
Het hybride battery pack bestaat uit een standaard generator die zijn overtollige energie opslaat in een externe batterij. Deze batterij geef continu stroom af en start de generator enkel op bij hoge stroomvraag. Deze oplossing is veel efficiënter gezien de batterij enkel de gevraagde stroom aflevert. De batterij heeft ook geen externe brandstoftank waardoor niet nodeloos brandstof verbruikt wordt of CO² uitgestoten. De geluidsoverlast die een generator vaak met zich meebrengt, wordt ook drastisch verminderd en er is geen roetvorming meer. Ten slotte wordt ook het elektriciteitsnet veel minder zwaar belast op piekmomenten, gezien de batterij een deel van de stroomvraag op die momenten opvangt.
Op de werf in Tielrode draait de torenkraan op de batterij en een gedeelte van de werf. De eerste resultaten zijn bemoedigend, waardoor ondertussen nog twee tests zijn opgestart. Op de werf van Residentie Prinsenhof in Aalst draait een deel van de werf op de hybride batterij. Op de werf R41 van Franki Construct en Aswebo in Aalst draait er een bronbemaling 24u/24 en 4 werfketen op.
Indien ook deze resultaten gunstig blijven, worden er in de toekomst nog verdere tests uitgevoerd.