Tweelaags beton bij aanleg nieuwe A11: duurzaam precisiewerk

Prev Next

De werken aan de nieuwe A11 tussen Brugge en Westkapelle zijn momenteel nog volop aan de gang, maar de eerste tunnel is al klaar. Een primeur in ons land: het is de allereerste keer dat tweelaags beton als wegverharding wordt toegepast in een Belgische tunnel.

De twaalf kilometer lange A11-snelweg moet een vervelend probleem in het West-Vlaamse verkeersnetwerk oplossen: de moeizame doorstroming van het haven- en kustverkeer richting Zeebrugge, wat tot op vandaag vooral via de drukke gewestwegen verloopt. Tegen eind 2017 zal de A11 daar verandering in brengen door al dat verkeer in één rechte lijn naar de kust te leiden. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor aannemer Aswebo, die de aanleg van alle asfalt- en betonverhardingen voor zijn rekening neemt.

Twee lagen, twee voordelen

Opmerkelijk aan de aanleg van de A11 is het gebruik van tweelaags beton in de tunnels. Brecht Vynckier, werfleider bij Aswebo, licht toe wat dit type wegverharding concreet inhoudt: “Het woord zegt het zelf: tweelaags beton bestaat uit een onder- en bovenlaag beton, waarbij de toplaag maximum een halfuur na de onderlaag wordt aangelegd. De stevige onderlaag in gewapend beton is 17 centimeter dik en heeft een druksterkte van 70 MPa. Daarop komt een dunne bovenlaag in beton, waaronder een steenslag met een maximale korreldiameter van 6,3 millimeter. Elke laag heeft zo zijn eigen voordelen: de sterke onderlaag wapent het wegoppervlak tegen veelvuldig gebruik door zwaar verkeer, terwijl de fijne bovenlaag het rolgeluid van de autobanden beperkt.”

Duurzame oplossing

Naast een stevig en stil wegdek heeft tweelaags beton ook nog wat anders te bieden: “Beton is een veel duurzamere wegverharding dan asfalt. Waar asfalt om de tien à vijftien jaar vraagt om een onderhoudsbeurt, kan beton makkelijk dertig jaar meegaan zonder dat er enig onderhoud vereist is. Qua aanleg mag beton dan wel duurder zijn, op termijn is het dus een stuk goedkoper. Bovendien heeft het een lichtere kleur dan asfalt. Dat lijkt een banaal detail, maar zo kan je in tunnels flink besparen op het energieverbruik van de verlichting”, legt Vynckier uit.

Precisiewerk

De aanleg van tweelaags beton blijkt geen sinecure te zijn, aldus Geert Lambert, plantmanager bij Aswebo: “Bij tweelaags beton werk je met grote hoeveelheden: per dag produceerden we makkelijk 1000 m³ beton. Omdat beide betonlagen op een andere manier getransporteerd worden en ook nog eens snel na elkaar verwerkt moeten worden op de werf, is een strikte controle van de consistentie en het luchtgehalte van het beton noodzakelijk. Een goede communicatie tussen werf en productie is daarbij cruciaal. We wisselen voortdurend informatie uit en volgen de kwaliteit van het beton nauwkeurig op, zodat alles correct kan verlopen.”

Dat het niet evident is om met tweelaags beton te werken, blijkt ook uit de voorlopig beperkte toepassing ervan: het is nog maar de eerste keer dat dit soort precisiewerk in een Belgische tunnel wordt uitgevoerd, en de tweede keer in heel Europa.

Bron: Grond/Weg/Waterbouw

 

3 October, 2016 - 17:45