De oude betonnen brug over het Albertkanaal in Kuringen (Hasselt) is niet meer. De brug werd zondag afgebroken met dezelfde techniek waarmee ook de bruggen in Lummen en Meerhout-Vorst werden gesloopt. Ook nu bleek de werkmethode een succes waardoor de afbraak erg vlot verliep. De vervanging van deze brug kadert in het project om de doorvaarhoogte van de bruggen over het Albertkanaal te verhogen om zo het vervoer over water te stimuleren.
De Vlaamse Waterweg verhoogt stelselmatig alle bruggen over het Albertkanaal tot een vrije doorvaarthoogte van 9,10 meter om binnenschepen met vier lagen containers veilig en vlot te kunnen laten varen. Ook in Kuringen komt er een nieuwe hogere stalen boogbrug. De oude brug, waar tot voor kort nog het verkeer overheen reed, is afgelopen zondag balk per balk weggenomen, via een vernieuwde afbraaktechniek.Want in plaats van de oude brug te lijf te gaan met breekhamers en het beton zo stukje bij beetje af te knabbelen, werden de betonnen balken één voor één in hun geheel weggenomen. Er werden eerst zaagsnedes gemaakt aan de uiteinden van elke balk. Elke brugdeel is vervolgens met grote hijskranen op de oevers gelegd en daar verder gedemonteerd en verwerkt tot puin. Op die manier vallen er geen brokstukken in het water en veroorzaken de werken minder lawaai. Omstreeks 14 uur zondagnamiddag waren alle brugdelen verwijderd.
De nieuwe stalen boogbrug wordt ondertussen samengesteld op het montageterrein langs het jaagpad aan de Albertkanaalstraat iets verderop in Stokrooie. De nieuwe brug wordt op dezelfde locatie gebouwd als de huidige brug. Na de assemblage en het bouwen van de nieuwe landhoofden wordt de nieuwe brug half november ingevaren. “De stalen boogbrug wordt 123 meter lang, 18 meter breed en 23 meter hoog, gemeten vanaf het brugdek. Het kanaal onder de brug wordt verbreed tot 86 meter. Als alles volgens planning verloopt zal de nieuwe brug in maart 2022 worden geopend voor het verkeer,” vertelt Frieda Brepoels, voorzitter van De Vlaamse Waterweg.
Since 1998 Franki Construct has been part of Willemen Groep, the largest family construction group in Belgium.