In Sint-Baafs-Vijve zijn zes gloednieuwe, loodzware sluisdeuren op de Leie geplaatst. Daarmee zitten de werken aan de nieuwe sluis in de laatste rechte lijn. De sluis maakt deel uit van het binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen, waarmee De Vlaamse Waterweg en Europa fors investeren in de toekomst van transport over water. Deze video toont de installatie van de sluisdeuren eind mei.
Voor de bouw van de sluis doet De Vlaamse Waterweg een beroep op Franki Construct (in maatschap met Artes). De bestaande sluis in Sint-Baafs-Vijve werd te klein voor het verwachte scheepsvaartverkeer en voor grote duwkonvooien. Om ze te vergroten werd allereerst een nieuwe kaaimuur gebouwd op de rechteroever. Die zorgde ervoor dat de bestaande sluis tijdens de werken steeds toegankelijk bleef. Tegelijk werd ook de Leie zelf aangepast. De rivier werd verdiept van 3,5 naar 4,5 meter, zodat grotere schepen er vlot kunnen varen. De nieuwe sluis bevindt zich overigens niet op dezelfde plaats als de oude, maar wel in de onmiddellijke omgeving. Daardoor kon de bestaande sluis zo lang mogelijk in gebruik blijven en was er nauwelijks hinder voor de scheepvaart.
De nieuwe sluis moet toegang bieden aan grote vaartuigen van maximaal 190 meter lang en tot 11,4 meter breed. De sluis zelf is 16 meter breed. Naast de vier hoofddeuren, kreeg de sluis ook nog twee middendeuren. Die zorgen ervoor dat bij het versassen van kleinere schepen maar een deel van de sluis gebruikt moet worden. Elke deur weegt 40 ton en is 85,5 vierkante meter groot. Bovenstaande video geeft de indrukwekkende installatie van deze deuren weer.
Nu de deuren geplaatst zijn, worden de wanden verder afgewerkt. Vervolgens worden alle elektromechanische onderdelen geïnstalleerd. Zodra die getest zijn, wordt de sluis gevuld met water. Na afwerking van de nieuwe sluis wordt de oude afgebroken en komen er nieuwe kaaimuren en een insteekdok in de plaats. Die werken zullen nog tot volgend jaar duren.
Naast het bouwen van de nieuwe sluis, werden er nog andere werken uitgevoerd in Sint-Baafs-Vijve. Ter hoogte van de sluis werd de waterweg verbreed, waardoor het jaagpad en de beek enkele meters moesten opschuiven. Er werd ook gebouwd aan een nieuw gebouw om de sluis te kunnen bedienen en om reserveonderdelen te stockeren.
Â
Since 1998 Franki Construct has been part of Willemen Groep, the largest family construction group in Belgium.