De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB heeft vrijdag in Ukkel haar nieuwe, duurzame tramstelplaats Marconi officieel in gebruik genomen. Het depot biedt plaats aan 75 trams in het stallingsgedeelte en 10 trams in de onderhoudshal. Bij de bouw ervan door Franki Construct en Kumpen werd veel aandacht besteed aan duurzaamheid en de natuurlijke integratie in de omgeving.
Marconi heeft een totale oppervlakte van 27.000 vierkante meter en beschikt over 22 sporen. De stelplaats kan tot 75 trams stallen en beschikt over een onderhoudshal die nog eens 10 voertuigen kan ontvangen. In de werkplaats gebeurt eerstelijnsonderhoud: er is een tramwash, een aspirotram (een grote stofzuiger die de tram leegzuigt), een onderhoudsstand voor wielen,…). Op het terrein staat ook een gebouw voor het personeel, waar onder meer administratieve diensten in zijn ondergebracht. In totaal kan de stelplaats tot 170 medewerkers huisvesten.
Ecologische stelplaats
Tijdens de bouw van de stelplaats ging bijzondere aandacht naar de harmonieuze integratie van het gebouw in haar groene omgeving en het ecologische aspect. Zo is de gevel van het gebouw opgetrokken in Afrikaans Padouk-hout dat het FSC-label (Forest Stewerdship Counsel) draagt en afkomstig is van duurzame bossen.
Verder beschikt de stelplaats over een bekken van 695 m³ dat regenwater opvangt. Dat regenwater wordt gebruikt voor het sanitair en het wassen van de trams. Daarnaast heeft de site een warmtepomp voor de verwarming en warm water, 600 zonnepanelen, ledverlichting aangestuurd door bewegingsdetectoren, enz. Aan de ingang van de stelplaats werd een anti-trillingsmat aangebracht onder het wegdek en rond Marconi staat een geluidsmuur van 140 meter die de buurt moeten vrijwaren van geluidsoverlast.
Marconi kreeg het BREEAM-certificaat met vermelding “VERY GOOD”. “We hebben een mooi en speciaal gebouw met een sprekende architectuur. Het fungeert als referentie voor de stelplaats van de toekomst, zowel voor het ecologische luik als op vlak van hernieuwbare energie”, legt Jean-Pierre Claus, verantwoordelijke van Marconi uit.
Marconi zal in de toekomst ook nieuwe trams ontvangen. “Vandaag een nieuwe ecologische stelplaats, volgend jaar nieuwe voertuigen, binnenkort nieuwe lijnen… Ons tramnet blijft uitbreiden, niet alleen ten voordele van de reizigers, maar ook van de Brusselse mobiliteit in het algemeen. Ik ben fier dat ik samen met het MIVB-personeel kan meewerken aan de mobiliteit van morgen”, aldus Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB.
Willemen Construct came into being on 1 July 2018 as a result of the merger between Willemen General Contractor and the construction department of Kumpen.