Vandaag hebben Vlaams ministers van Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder, Vlaams minister van Financiën en Vlaamse Rand Ben Weyts en Vlaams minister van Brussel Cieltje Van Achter het officiële startschot gegeven voor de herinrichting van het verkeerscomplex R0 x A201. Dat deden ze met het aanbrengen van de laatste markeringen voor de tijdelijke omleiding van de A201.
De komende 40 maanden transformeert aannemersgroep SPI.R0 (Willemen Infra, Jan de Nul, Aclagro) de huidige turbineknoop – die de toegang vormt naar de nationale luchthaven en Evere – naar een compact en verkeerslichtengeregeld op- en afrittencomplex. Het verkeer wordt zo vlotter en veiliger en er komt extra groen en extra buffercapaciteit voor water. Het verkeer op de Ring rond Brussel zal tijdens deze werken op geen enkel moment onderbroken worden, het verkeer op de A201 zal tijdelijk omgeleid worden via de omliggende turbinebruggen.
Aan de nationale luchthaven in Zaventem kruist de Leopold III-laan de Ring rond Brussel (R0). De manier waarop deze zogenaamde ‘turbineknoop’ is ontworpen, leidt tot tal van problemen op de Ring én in de omliggende omgeving. Deze verkeersknoop is niet veilig en draagt bij aan de dagelijkse files op de Ring. Bovendien zijn de huidige fly-overs in slechte staat en zijn de tussenafstanden tussen de turbineknoop en andere verkeerswisselaars van de E19 en de Henneaulaan te kort.
Uniek verkeerscomplex: Single Point Interchange
Er komt nu een uniek nieuw verkeerscomplex, om het verkeer ook op dit punt langs de Ring rond Brussel vlotter en veiliger te maken. De sleutel daartoe ligt in het compacte op- en afrittencomplex in de vorm van een unieke Single Point Interchange.
Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder: “In deze unieke kruispuntoplossing komen de op- en afritten van de binnen- en de buitenring op één plaats samen. Slimme verkeerslichten wikkelen de verschillende verkeersstromen volledig conflictvrij af in drie fasen. Dankzij deze compacte oplossing komt er meer ruimte voor het verkeer dat wil in- en uitvoegen op de R0 aan de wisselaar met de E19 enerzijds en de H. Henneaulaan anderzijds. Daarnaast komt ook rond het projectgebied ruimte vrij. Die richten we in tot een parkomgeving met ruimte voor zowel mens als dier en waarin de Woluwe opnieuw aan de oppervlakte zal stromen’’.
Financiering van bijna 350 miljoen door private partners
Voor de realisatie van het project sloot de Vlaamse Overheid een DBFM-overeenkomst af met SPI.R0, waarbij de opdrachtnemer instaat voor het ontwerp (Design), de bouw (Build), de financiering (Finance) en het 30-jarig onderhoud (Maintain) van het verkeerscomplex. De Vlaamse Overheid betaalt na oplevering dan 30 jaar lang een ‘Beschikbaarheidsvergoeding’.
Minister van Financiën en Vlaamse Rand Ben Weyts: “We werken aan de Ring op een enorme schaal – en dus willen we ook de expertise van de private partners gebruiken. Er gebeuren veel te veel incidenten en accidenten op de Ring rond Brussel – met talloze files tot gevolg. Vlaams-Brabant is het hart van het land, maar dat hart staat veel te vaak stil. Als we vlotter en veiliger verkeer willen, dan moeten we structureel durven ingrijpen: overheid en private partners samen”.
Vlotte bereikbaarheid van Brussel en nationale luchthaven
Niet alleen het verkeer op de Ring rond Brussel zal dankzij de ombouw van de verkeersknoop vlotter verlopen. Minister voor Brussel Cieltje Van Achter: “Ook de toegang naar onze hoofdstad, en de bereikbaarheid van de nationale luchthaven, de bedrijventerreinen, de NAVO-site en het nieuwe hoofdkwartier van Defensie zal verbeteren en een stuk aangenamer en veiliger worden dankzij de herinrichting van de Leopold III-laan”.
Hinder maximaal beperken
Vanaf het weekend van 19 en 20 oktober leidt de aannemer het verkeer op de A201 aan de kruising met de R0 af naar de turbinebruggen die vandaag nog de uitwisseling tussen de A201 en de binnen- en buitenring verzorgen. Op die manier blijft doorgaand verkeer tussen de nationale luchthaven en Evere mogelijk tijdens de sloop van de bestaande bruggen en de bouw van het compacte op- en afrittencomplex. “Die aandacht voor het beperken van de hinder was een voornaam uitgangspunt tijdens de aanbesteding en in de voorbereiding van de werkzaamheden. Ook met andere maatregelen – zoals het tijdelijk verschuiven van de R0 en lange fases met een eenduidig verkeersbeeld – verzekeren we een vlotte uitvoering met beperkte verkeershinder. Daarnaast kiezen we maximaal voor bouwmethodieken die de uitvoeringshinder voor de omringende wijken en bedrijventerreinen beperken.” vertelt EPC-manager Thomas Tassignon namens SPI.R0.
De werkzaamheden zullen zo’n 40 maanden in beslag nemen. Wanneer alles volgens planning verloopt, zullen ze in het voorjaar van 2028 voltooid zijn. Voor de bouw en het onderhoud betrekt SPI.R0 de aannemers Jan De Nul, Willemen Infra en Aclagro in het project.
100% binnenlandse financiering
SPI.R0 is ook verantwoordelijk voor de financiering van het 350 miljoen euro kostende project. 10% van dat bedrag brengt de projectvennootschap ‘SPI.R0’ zelf in. De partijen in deze vennootschap zijn De Werkvennootschap, TINC, Jan De Nul en Willemen Groep. Het vreemd vermogen (90%) wordt volledig verschaft door een consortium van banken en verzekeraars uit eigen land.
“We kijken uit naar de samenwerking met de Vlaamse Overheid en onze partners Jan De Nul en Willemen om dit belangrijk project op het Vlaamse wegennet samen te realiseren. Met onze financiële betrokkenheid versterken we dit ervaren en lokaal consortium. Deze investering sluit naadloos aan bij de ambitie van TINC om te investeren in projecten en bedrijven die bijdragen aan de infrastructuur van de toekomst. We kijken uit naar een succesvolle realisatie en een snelle ingebruikname van de nieuwe wegeninfrastructuur.” besluit Karoy Hornyák, Directeur Publieke Infrastructuur TINC.
Willemen Infra is a leading, Belgian road construction company with a regional presence in both Flanders and Wallonia. An important asset is that we have all aspects of the construction process under our own management and thus fully control the execution. Moreover, our team of 1,000 well-trained and experienced employees are willing to work at night and over the weekend to make sure they get everything done in time. In addition, thanks to our own COPRO-certified production and recycling sites, we are one of the leading producers for asphalt and road concrete.