Ook in Paal-Tervant wordt de brug over het Albertkanaal vervangen door een nieuwe hogere brug. Hoewel de hoofdwerken ter hoogte van de kanaaloevers reeds begin vorig jaar zijn gestart, komen de werken met de afbraak van de oude brug afgelopen weekend nu echt in een stroomversnelling.
De brug in Paal-Tervant is één van de 15 bruggen die we in opdracht van De Vlaamse Waterweg herbouwen om de capaciteit van het Albertkanaal te verhogen. De nieuwe bruggen met een vrije doorvaarthoogte van 9,10 meter moeten de containervaart op het Albertkanaal een bijkomende boost geven. In 2023 zullen de eerste schepen met vier lagen containers over het Albertkanaal varen.
Huzarenstuk
Omdat de nieuwe brug in Paal-Tervant op dezelfde plaats als de huidige brug wordt gebouwd, is de Beverlosesteenweg sinds 6 september voor negen maanden onderbroken. Na de voorbereidingen is de oude stalen vierendeelbrug afgelopen weekend gesloopt, een heus huzarenstuk.
Vanaf zaterdagavond 22 uur hebben kranen eerst het betonnen brugdek verwijderd. Hierbij werd het gebroken beton opgevangen in twee pontons onder de brug. Tegen zondagmorgen was het brugdek volledig verwijderd en namen twee groten hijskranen op de oever het over, samen met een derde ponton dat de brug ondersteunt. Na het verwijderen van de uiteindes van de brug is het middendeel van de brug volledig op de steuntorens van het ponton komen te liggen.
Daarna is het ponton met de brug een 15-tal meter afwaarts gevaren. De brug werd met behulp van hijskranen op de oevers en hoogtewerkers op begeleidende pontons langs het draagponton in kleinere delen gedemonteerd. Tot slot zijn deze delen met grote hijskranen op de oevers gelegd en daar verder verwerkt tot schroot.
Trots op het werfteam
“De werken verliepen erg vlot. De hele afbraakoperatie is in een 19-tal uur afgerond. Zondag om 17.30 uur kon iedereen weer naar huis. Ik ben bijzonder trots op het werfteam en de goede samenwerking tussen onze eigen medewerkers en de aannemer”, zegt Frieda Brepoels, voorzitter van De Vlaamse Waterweg.
Binnen enkele weken worden de brugonderdelen voor de nieuwe stalen boogbrug via het water aangevoerd naar het montageterrein langs het jaagpad waar de brug verder wordt samengesteld. Na de assemblage en het bouwen van de nieuwe landhoofden wordt de nieuwe brug in maart 2022 ingevaren. Na openstelling van de brug in juni 2022 wordt de omgeving verder aangelegd. Het einde van de werken is voorzien in de zomer van 2022.
Willemen Infra is a leading, Belgian road construction company with a regional presence in both Flanders and Wallonia. An important asset is that we have all aspects of the construction process under our own management and thus fully control the execution. Moreover, our team of 1,000 well-trained and experienced employees are willing to work at night and over the weekend to make sure they get everything done in time. In addition, thanks to our own COPRO-certified production and recycling sites, we are one of the leading producers for asphalt and road concrete.
Since 1998 Franki Construct has been part of Willemen Groep, the largest family construction group in Belgium.