De werken aan de spoorwegbrug in de Erwetegemstraat gingen op maandag 4 maart 2019 van start. De brug brokkelde al enkele jaren af en Infrabel plaatste al netten om de vallende brokstukken op te vangen. Maar dat was niet het enige probleem, want ook de zijkanten van de brug vertoonden steeds meer barsten. Er moest een nieuwe spoorwegbrug komen. Die werd ter plaatse gemaakt op het stukje grond net voor de tunnel, aan de kant van de Meerlaan. Ze werd in juni 2019 rechts van de bestaande tunnel in de berm geschoven. Infrabel had de intentie om de oude spoorwegbrug, waar hier en daar al stenen begonnen af te brokkelen, daarna volledig te dichten voor de veiligheid. Het stadsbestuur overtuigde Infrabel om een koker te plaatsen en de ruimte daar rond veilig te dichten. Zo kunnen fietsers de onderdoorgang nog als tunnel gebruiken. De nieuwe tunnels zorgen voor meer veiligheid en een vlotte doorstroming van het verkeer. Willemen Infra zorgde voor: - het opvullen van het bestaande metselwerkgewelf;
- de grondwerken (af- en uitgravingen, heraanvullingen);
- het bouwen van een betonnen koker;
- het plaatsen van een prefab betonnen koker onder de sporen;
- de opbraak en heraanleg van de sporen;
- de aanleg van afwateringen en draineringen;
- een waterdichte rok en gietasfalt;
- metalen borstweringen;
- en rioleringswerken
Het einde van de werken was voorzien rond 8 november 2019. Door bijkomende werken aan de fietstunnel werd die einddatum verplaatst naar 29 november. |